För att stärka varumärket Vimmerby och därmed göra kommunen attraktivare som boendeort och som plats för företag arrangerades speciella möten i Focushuset förra året. En direkt fortsättningen på dessa träffar var enkäten "Din bild av Vimmerby".
På kommunens hemsida kunde allmänheten svara på vad man tyckte var bra och dåligt med Vimmerby. Där utöver intervjuades ett 50-tal personer. I intervjugruppen ingick tre ålderskategorier av invånare i Vimmerby, företagare, representanter från besöksnäringen, samt inpendlare i kommunen.
Nu fortsätter utvecklingsarbetet på Focushuset. Tre gånger träffas ett 30-tal utvalda personer i samhället för att diskuterar hur varumärket Vimmerby bör utformas.
Gruppen består bland annat av chefer för kommunala bolag, förvaltningschefer, företagare, banker, och ungdomar. Träffarna leds av Per Ekman från Geobrands, som hanterat enkäten.
Han poängterar det geografiska varumärkets betydelse.
- För att sända ut rätt signaler, måste man veta vart man ska, säger Per Ekman.
Med utgång från enkätsvaren sker diskussioner om hur Vimmerby ska kunna förändras så att kommunen blir ännu attraktivare för inflyttare och besökare.
Första gången gruppen träffades fick deltagarna i grupper diskutera fram vilka Vimmerbys viktigaste resurser är samt vilka de viktigaste utvecklingsmöjligheterna är. Dessa presenterade Ekman under mötet på tisdagen.
Det tre resurser som fick flest röster var Vimmerbys starka koppling till Astrid Lindgren, det vackra "bullerby"-landskapet kommunen bjuder på med koppling till Astrids böcker samt vänligheten och tryggheten som finns i kommunen.
De tre starkaste utvecklingsmöjligheterna som finns i kommunen presenterades också. Flest röster av gruppen hade kommunikationen fått. Bland annat ansågs utvecklingen av järnvägar, vägar och kollektivtrafik vara mycket stor. Ett bra företagsklimatet och en väl fungerande samhällsservice ansågs också vara mycket betydelsefulla för utvecklingen.
På mötet i tisdags fick gruppen, på nytt dela in sig i smågrupper för att diskutera vilka trender som kan bli de största hoten eller största möjligheterna. Ekman listade en rad med trender där grupperna fick blev ombedda att plocka ut de två största.
En av deltagarna var Göran Gustavsson, Maskinisten.
- Den största möjligheten är trenden med upplevelsesamhället, säger Gustavsson.
Fler väljer att resa för sina pengar i stället för att lägga dem på prylar. Detta är något som gynnar turiststarka Vimmerby, menade Gustavsson.
- Vimmerby har en helt fantastisk landsbygd. Det gäller att utveckla den såväl som ALV.
Vilka signaler vill vi sända?
Vilka signaler ska kommunen sända ut till omvärlden i framtiden? En nybildad grupp diskuterar hur varumärket Vimmerby ska utvecklas. I går möttes gruppen på nytt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!