Vemabs vd: Beklagar det skadan och vi har tagit ansvar

"Det är jättetråkigt att en kommuninvånare råkar ut för sån här skit, det är jag den första att beklaga. Vi har haft en dialog om situationen och är överens om att vi inte är överens om åldersavdraget."

Olle Fogelin är vd för det kommunala bolaget Vimmerby energi- och Miljö AB som ansvarar för det kommunala VA-nätet.

Olle Fogelin är vd för det kommunala bolaget Vimmerby energi- och Miljö AB som ansvarar för det kommunala VA-nätet.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-08-21 19:00
undefined
Olle Fogelin är vd för det kommunala bolaget Vimmerby energi- och Miljö AB som ansvarar för det kommunala VA-nätet.

Det säger Olle Fogelin, vd för Vimmerby Energi- och Miljö AB, om fastighetsägaren Christer Thornbergs missnöje över att Vemab inte vill ersätta honom för åldersavdraget som försäkringsbolaget gjort i ärendet efter skadan på fastigheten som orsakades av brister i det kommunala avloppsnätet.

– Vi har från vår sida att hantera hela VA-kollektivet och behandla alla på ett sjysst sätt och när det här ärendet handlagts har vi kommit fram till att vi tar självrisken, men att det åldersavdrag som fastighetsägarens försäkringsbolag bedömt menar vi bottnar i att fastighetsägaren får något som är bättre nu än innan, säger Olle Fogelin.

Är det en praxis som ni alltid använder?

– Nja, jag har svårt att svara hur bolaget brukar göra, eftersom jag bara arbetat här några månader, men jag vet att vi har konsulterat jurister i det här fallet och fått rådet att ålderavdraget inte faller på oss. Det är väl så vi får göra; titta på ärende för ärende, säger han.

undefined
"Vi menar att åldersavdraget som fastighetsägarens försäkringsbolag bottnar i att fastighetsägaren får något som är bättre nu än innan, säger Olle Fogelin, vd på Vemab

Vad var orsaken till bristerna i VA-nätet?

– Vi gjorde ett arbete i gatan utanför fastigheten och i samband med det har det börjat tränga in avloppsvatten i fastigheten.

Fastighetsägaren tycker att det tog lång tid och vållade honom och hyresgästerna mycket besvär innan ni kom fram till att det var brister i VA-nätet som var orsaken?

– Det kan jag förstå, men vi behöver tid på oss för att utreda och nu tycker vi att vi tagit vårt ansvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!