Trafikverket om utterbroar: "Mer effektivt än stängsel"

På uppdrag av Trafikverket byggs nu ny infrastruktur vid Åkeborondellen, men inte för bilister, cyklister, fotgängare eller ens för människor.

Firman Mickes montage, svets och reparation (MSR) utför arbetet. De här båda männen kommer nyss från Varberg, där de satt upp en hylla för de halländska uttrarna att promenera på.

Firman Mickes montage, svets och reparation (MSR) utför arbetet. De här båda männen kommer nyss från Varberg, där de satt upp en hylla för de halländska uttrarna att promenera på.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2022-11-10 06:00

Det är genom att hitta "konfliktpunkter", ställen där djur och trafik kan mötas på ett osäkert sätt, som Trafikverket bestämmer var de ska bygga så kallade faunapassager. Det kan exempelvis vara små hyllor som uttrar kan gå på och just nu byggs sådana på broarna över Stångån vid Åkeborondellen i Vimmerby.

– Under några år har vi jobbat med uttern och försökt åtgärda stråk där vi vet att de rör sig. Här är trafiktätheten hög och man kör också i höga hastigheter, säger Eva Ditlevsen, miljöspecialist på Trafikverket. 

Totalt i år ska Trafikverket sätta utterhyllor på 13 platser i Sydsverige. Vimmerby Tidning har tidigare berättat att Vimmerby ligger högst i länet när det gäller trafikdödade uttrar.

– Tidigare jobbade vi med låga stängsel men vi har märkt att det är mycket mer effektivt om vi skapar passager längs vattnet. När vi bygger nytt försöker vi skapa utrymme för att det ska kunna vara en strandpassage, säger Eva Ditlevsen.

undefined
"Under några år har vi jobbat med uttern och försökt åtgärda stråk där vi vet att de rör sig. Här är trafiktätheten hög och man kör också i höga hastigheter", säger Eva Ditlevsen, miljöspecialist på Trafikverket.

Miljöspecialisten berättar att lösningen fungerar bra och ger resultat.

– När vi är ute och kontrollerar det vi byggt ser man snabbt att det blivit spår, spillning och stenar som visar att djuren har gått där. Det brukar komma snabbt efter att vi byggt, säger hon.

Det är Laholmsbaserade firman MSR som gör arbetet åt Trafikverket. Den första passagen, som man började med på måndagen, är klar. Arbetet på den andra bron pågår men eftersom det är svårt att parkera där får man ro ut med delarna, vilket tar extra tid.

undefined
Arbetet på den andra bron längre bort tvingas man göra från den här lilla båten eftersom det är svårt att både parkera och lasta av delar och att ta sig ner under bron på annat sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!