USA en vit flÀck pÄ kartan för ALV

NÀr amerikanerna i "Allt för Sverige" besökte Astrid Lindgrens VÀrld verkar de ha utökat turistantalet frÄn USA rejÀlt. Den amerikanska marknaden Àr nÀmligen ingen som parken fokuserar pÄ.

Amerikanerna kommer till Vimmerby och fÄr upptÀcka Astrid Lindgrens sagovÀrld. HÀr Ashley Mullinax och Kyle Johnson.

Amerikanerna kommer till Vimmerby och fÄr upptÀcka Astrid Lindgrens sagovÀrld. HÀr Ashley Mullinax och Kyle Johnson.

Foto: SVT

Vimmerby2018-11-02 10:58

Nu nÀrmar sig finalen i SVT-programmet "Allt för Sverige" med stormsteg. PÄ söndagen avgörs det vem av amerikanerna med svenska rötter som vinner och fÄr möjlighet att trÀffa sin avlÀgsna, svenska slÀkt. LÀngs resan har de fÄtt lÀra sig allt om sina förfÀders hemland, det har varit Abba-quiz, nationaldagsfirande och lektion för att lÀra sig skillnaden mellan Sverige och Schweiz. Men nÀr amerikanerna i det femte avsnittet besökte Vimmerby och Astrid Lindgrens VÀrls framgick det tydligt att det fanns en kunskapslucka: De hade dÄlig koll pÄ Astrid Lindgren och hennes karaktÀrer.

– Jag visste att hon var omtyckt, men inte att hon nĂ€rmast Ă€r dyrkad av sĂ„ mĂ„nga, sa en av deltagarna.

Amerikanerna fick se sig omkring i parken och uppleva nÄgra av förestÀllningarna.

– Det Ă€r sĂ„ fridfullt hĂ€r. Hade det varit en nöjespark i USA hade det varit kaos, var reflektionen frĂ„n en av deltagarna.

Efter besöket pÄ ALV fick deltagarna i "Allt för Sverige" Àven chansen att besöka Emils Katthult pÄ gÄrden Gibberyd. DÀr fick de övernatta i drÀngen Alfreds stuga och serverades den klassiska köttsoppan till middag.

– Vi hade inte hört talas om Emil tidigare sĂ„ att fĂ„ den unika chansen att bo i Katthult och lĂ€ra sig mer om berĂ€ttelsen var riktigt hĂ€ftigt.

Att just amerikaner verkar ha begrÀnsad koll pÄ Astrid Lindgren och hennes berÀttelser bekrÀftas nÀr vi kontaktar ALV. Antalet turister frÄn USA visar sig vara ytterst begrÀnsat bland besökarna.

– Det Ă€r inte sĂ€rskilt mycket turister frĂ„n USA som besöker parken. Filmerna och böckerna finns tillgĂ€ngliga pĂ„ den marknaden, men amerikaner verkar inte ha tagit till sig historierna i sĂ„ stor utstrĂ€ckning. Jag tror Ă€ven att det geografiska avstĂ„ndet Ă€r en stor anledning till att de inte hittar hit, sĂ€ger Lena Möller, som Ă€r marknads- och försĂ€ljningschef pĂ„ Astrid Lindgrens VĂ€rld, om det klena intresset frĂ„n andra sidan Atlanten.

Har ALV satsat nÄgot pÄ marknadsföring i USA?

– Nej, det Ă€r ingen marknad som vi riktar oss till. Vi lĂ€gger krutet pĂ„ Danmark och Tyskland dĂ€r vi vet att intresset för Astrid Ă€r stort och eftersom det inte ligger sĂ„ lĂ„ngt bort sĂ„ har de bĂ€ttre möjlighet att ta sig hit. I Ă„r har vi sett ett uppsving av besökare frĂ„n Danmark eftersom deras valuta Ă€r stark mot vĂ„r för tillfĂ€llet sĂ„ de fĂ„r mycket för pengarna. DĂ€remot sĂ„ Ă€r det lite tvĂ€rtom mot Norge dĂ€r vi tappat lite, sĂ€ger Lena Möller.

Finns det andra lÀnder som ni mÀrkt ett ökat intresse frÄn?

– Nej, Tyskland och Danmark Ă€r i sĂ€rklass störst. I framtiden kan det kanske finnas en möjlighet att locka fler besökare frĂ„n Östeuropa om vi fĂ„r till en ny miljö med Karlsson pĂ„ taket dĂ„ det Ă€r kĂ€nt att han Ă€r extra populĂ€r i exempelvis Ryssland, sĂ€ger Lena Möller.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!