Tufft läge för flera lokala åkerier

Allt fler transportföretag oroar sig för att behöva varsla personal om uppsägning, enligt organisationen Transbortföretagen. Men hur hårt Vimmerbys åkerier hittills drabbats av det ekonomiska läget tycks bero på vilken bransch de verkar inom. Vimmerby Tidning har pratat med några av dem.

Enligt organisationen Transportföretagen förbereder sig många företag i branschen för att tackla hinder som följer av det svåra ekonomiska läget, men hur hårt de lokala åkerierna har drabbats verkar bero på vilken typ av kunder de har.

Enligt organisationen Transportföretagen förbereder sig många företag i branschen för att tackla hinder som följer av det svåra ekonomiska läget, men hur hårt de lokala åkerierna har drabbats verkar bero på vilken typ av kunder de har.

Foto: Fredrik Persson/Jimmy Karlsson/Micael Rundberg/Sofie Olsson/Göran Karlsson

Vimmerby2023-04-02 18:00

Ökad inflation, skenande räntor och stigande priser gör att många transportföretag förbereder sig för tuffare tider, det skriver Transportföretagen i ett pressmeddelande. Enligt deras statistik har andelen transportföretag som oroar sig för att behöva säga upp personal ökat sedan början av året.

Den osäkerhet som beskrivs i pressmeddelandet är något som våra lokala åkerier måste förhålla sig till. 

– Det är ju tufft nu, så är det ju. Allt har skenat, både bränsle och räntor och så löner som snart också sticker. Man får vända på varje krona, säger Daniel Hagström, ägare av Frödinge Tanktransport.

Hans företag kör till stor del miljötransporter även om tank, till exempel att köra mjölk, är deras huvudsyssla. Det är en säkerhet att det sistnämnda enligt honom alltid rullar på, och i nuläget är det inte aktuellt för dem att minska på personalstyrkan.

Enligt Lars Nilsson, VD på Hans Nilsson Åkeri, är situationen olika för alla transportföretag. Det kan vara stora skillnader beroende på vilken bransch man verkar i. Med andra ord spelar det roll vad man i huvudsak transporterar, även om det såklart blivit dyrare att köra lastbil för alla. Hans Nilssons Åkeri i Vimmerby drabbas exempelvis mycket av småhusföretagens nedgång, eftersom de kör många transporter inom byggsektorn.

– Det är lite oroligt eftersom vi har 20 fjärrfordon som är i byggsektorn och jobbar. Det blir mindre dag för dag i takt med att ordrarna tar slut i småhusföretagens orderböcker i norra Småland, säger Nilsson.

Kan det bli aktuellt att säga upp personal för att få det att gå runt?

– Vi var lite förutseende och har redan minskat personalen från 24 förare till 20, för vi hade några provanställningar som gick ut innan jul och de förlängde vi inte. Så kommer vi fortsätta fram till hösten och sen får vi se. Däremot har vi inte slutat investera utan vi ligger på, för det är oerhörda leveranstider i vår bransch.

undefined
"Vi var lite förutseende och har gjort så att vi redan har minskat personalen från 24 förare till 20, för vi hade några provanställningar här som gick ut innan jul och de förlängde vi inte.", säger Lars Nilsson, Hans Nilssons Åkeri, som är van vid att marknaden går upp och ner.

Vimmerby Tidning har även pratat med Fredrik Persson, delägare i Perssons Åkeri som främst transporterar kraftlednings- och telefonstolpar över hela Sverige och Norge, men också timmer och långt specialgods.

– Vi är verksamma i en lite speciell bransch med tele och el, så vi jobbar inte mot vanliga konsumenter och har det av den anledningen inte lika kämpigt som andra säkert har det. Det är vi tacksamma för, säger han.

Däremot har den senaste tidens nationalekonomiska utveckling varit kännbar även för dem. Detta beror särskilt på att de har flera kontrakt med kunder som säger att priserna bara får justeras på ett begränsat sätt, vilket gör att de inte kan höjas hursomhelst även om kostnaderna i verksamheten går upp. Vissa kontrakt har exempelvis ett maxtak på två procents justering per år.

"Senaste året är index upp 13%, och på ett par års sikt 30%. Så det säger sig självt att det tar tid att komma ifatt kostnaderna som ökat så kraftigt. Intäkterna måste öka framöver.", skriver Persson i ett mejl.

Han har också hört från kollegor i Småland att flera sitter fast i avtal där det är svårt att justera priserna och tror att många i branschen kommer ha det tungt framöver, vilket lär märkas i en mindre efterfrågan och fler varsel.

Är det eller kan det bli aktuellt med varsel hos er inom en snar framtid?

"Som det ser ut nu så har vi naturliga pensionsavgångar som passar bra, så förutom det så är förhoppningen att vi ska klara oss.", skriver Persson.

undefined
Johan Persson till vänster och Fredrik Persson till höger äger Lars Persson Åkeri i Rumskulla AB.

Problemen som Persson beskriver kring att sitta fast i avtal är dock inget som hittills har drabbat Lönns Trätransporter, enligt Simon Lönn som driver företaget.

– De stora skogsbolagen som vi kör mest åt indexuppräknar och har bränsleklausuler efter vad bränslet kostar, så den största delen kring prissättningen sköter sig nästan av sig självt. Bränslepriset justeras veckovis på många bolag, vilket har varit jättebra, säger han.

Verksamheten hos dem flyter på bra, och de har inte behövt säga upp någon personal. Det är inte heller något som Lönn räknar med att behöva göra i närtid. Att de inte har mött några stora hinder ännu tror han har att göra med branschen de kör transporter inom.

– Vi kör mycket åt sågverk och liknande, och de går ju fortfarande bra. Just i vår bransch har det än så länge, peppar peppar, inte varit några konstigheter.

undefined
"Kunderna har varit ganska förstående med att bränsle och sånt blir dyrare, så det har hittills inte varit några problem att få upp priserna så att det jämnat ut sig.", Simon Lönn som driver Lönns Trätransporter.
På Lars Perssons Åkeri insåg man tidigt, redan hösten 2021, vart den ekonomiska situationen var på väg med alla bidrag efter pandemin, en stor andel lån hos hushållen och sämre produktion i näringslivet. "Så vi köpte tidigt på oss större lager av förbrukningsvaror som däck och reservdelar. Och det var tur det, för förutom inflationen har leveranstiderna blivit väldigt osäkra.", skriver delägaren Fredrik Persson.
På Lars Perssons Åkeri insåg man tidigt, redan hösten 2021, vart den ekonomiska situationen var på väg med alla bidrag efter pandemin, en stor andel lån hos hushållen och sämre produktion i näringslivet. "Så vi köpte tidigt på oss större lager av förbrukningsvaror som däck och reservdelar. Och det var tur det, för förutom inflationen har leveranstiderna blivit väldigt osäkra.", skriver delägaren Fredrik Persson.
Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation. 

"Den ekonomiska verkligheten inom transportbranschen innebär att fler företag ser att risken för varsel/uppsägningar under de kommande sex månaderna ökar. I mars månad ser 30 procent av transportföretagen en risk för detta. Det är en ökning med fyra procentenheter sedan januari.", skriver de om transportnäringens tuffa situation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!