När Vimmerby Turistbyrå ekonomisk förening höll årsstämma blev det skifte på ordförandeposten. Kristina Alsér lämnade över efter sju år och Christina Thorstensson tar över.
Något av hemvändarkänsla för den tidigare turistchefen.
– Jag funderar alltid på om jag har kapacitet, om jag verkligen hinner och kan engagera mig som jag vill – när jag konstaterat att det finns utrymme blev jag jätteglad över frågan och tackade ja.
Mycket har förstås hänt på de 17 år som gått sedan hon slutade som turistchef. Då drevs turistbyrån som aktiebolag, nu av en ekonomisk förening med ett 40-tal medlemsföretag. Efter att Peter Göransson slutade 2019 verkar organisationen utan turistchef.
Vad är den skillnaden mellan att vara turistchef och att vara ordförande för Vimmerby Turistbyrå?
– Jag är inte den operativa verksamheten som ordförande, jag kommer att vara ett bollplank till medarbetarna på turistbyrån. Jag har den formella delen med styrelsemöten och en övergripande ledning, men jag är inte i den dagliga driften, det är en stor skillnad. Däremot vill jag ju gärna veta vad som händer, och där tänker jag att jag har en styrka i att jag ändå har en grundförståelse för vad man gör, även om både verksamheten och näringens och gästernas behov naturligtvis har ändrats sedan 2008.
Christina Thorstensson tvekar inte när man ber henne peka ut det område där det hänt mest.
– Digitaliseringen. När jag började 1996 hade vi en hemsida – och jag funderade på om vi verkligen behövde den. 2008 hade vi schemalagd personal att ta hand om e-post och uppdatera hemsidan. Bara under de tolv åren hände mycket och den resan har fortsatt. Idag har vi gäster som ställer höga krav på digital information och digital kommunikation. Turistbyråns roll är en annan, vi måste vara med i det här bruset. Här gäller det att hålla sig uppdaterad och jag vet att de som jobbar på turistbyrån och företagen är superduktiga.
De flesta klarar att hitta information och boka själva och turistbyråernas serviceroll har förskjutits – behövs ens en turistbyrå idag?
– Absolut. Särskilt på en plats där turismen är så stor. Det är få små orter, som Vimmerby ju ändå är, som har ett så starkt varumärke som är så känt. Den här ekonomiska föreningen kanske är en av Vimmerbys viktigaste företagarföreningar. Turistbyråns roll som bokningskanal är borta, men behövs på många andra sätt. Dels för att stötta företagen, dels för att kommunicera och utveckla Vimmerby som helhet. Vem kommunicerar det icke-kommersiella där det inte finns en avsändare, som ”paddla på Stångån”, Rumskulla-eken eller naturupplevelser? Alla de här sakerna som inte har någon egentlig ägare, men är en styrka vid sidan av styrkan i Astrid Lindgrens Värld.
Christina Thorstensson är inne på tionde året som egen företagare, där hon jobbar på konsultbasis med besöksnäring och landsbygdsfrågor. Nya uppdraget kommer att fylla hjärtat, säger hon.
– Den här frågan har jag med mig, känslomässigt och mentalt. Först vill jag få någon smekmånad, jag vet ju att det här är en fungerande organisation där vi absolut inte behöver gå in och städa eller rätta till. Allt funkar. När jag har lärt känna den nutida organisationen och de nutida företaget får vi se vilka önskemål som finns, om det en utvecklingsfråga eller marknadsföringsfråga. Det tänker jag att vi får landa in i.