Max Sjöstrand fick epilepsi nÀr han var tvÄ Är. NÄgot han inte behandlas för lÀngre. UtÄt sett Àr han som de flesta 14-Äringar. Hans neurologiska funktionsnedsÀttning Attention Deficit Disorder mÀrks inte, för de flesta.
â ADD Ă€r som ADHD, fast utan överaktiviteten. Han Ă€r lugn, men har svĂ„rt med uppmĂ€rksamhet, att ta in information och minnet Ă€r kanske hans största bekymmer, sĂ€ger Anna Sjöstrand.
I skolan behöver han bland annat hjÀlp med visuell inlÀrning.
â Information rakt upp och ner fastnar inte. Han mĂ„ste pĂ„minnas om att ta sina mediciner och nĂ€ringsdrycker, eftersom aptiten pĂ„verkats av medicineringen.
Och allt det hÀr fÄr han. Nu.
En punkt i det öppna brev vi publicerade tidigare i veckan, signerat âförtvivlad pedagogâ har dock naggat tryggheten. Pedagogen skriver att konsekvenserna av den nya budgeten pĂ„ Vimarskolan skulle betyda att âAlla assistenter försvinner. Endast de elever som har fysiska funktionsnedsĂ€ttningar fĂ„r behĂ„lla sitt stöd. Inga elever med neurologisk funktionsnedsĂ€ttning, ex ADHD, kommer att fĂ„ stödâ.
â Vi Ă€r medvetna om att det inte Ă€r nĂ„gra beslut och att det hĂ€r bara Ă€r nĂ„got som diskuterats. Men om pedagogerna Ă€r oroliga, vad ska dĂ„ inte vi vara? För oss kan det hĂ€r betyda att allt det vi byggt upp kan raseras.
Anna Sjöstrand betonar att sonens handikapp Àr lindrigt. Det finns de som har det vÀrre.
â Max har aldrig haft egen assistent, men fĂ„tt stöttning via extra insatser i klassen och extraresurser i bland annat engelska. Vi har kĂ€mpat hĂ„rt för att komma dit vi Ă€r idag, dĂ€r Max har ett fantastiskt nĂ€tverk i skolan med lyhörda lĂ€rare och pedagoger som vet att han behöver stöd. Men vad hĂ€nder om extraresurserna försvinner? Hur gĂ„r det för barnen som behöver Ă€nnu mer hjĂ€lp och för förĂ€ldrar som inte orka slita som vi gjort?
Hemma har man gjort vad man kan och orkar, tillsammans med skola och BUP.
â I höstas fick vi gĂ„ en fem veckor lĂ„ng förĂ€ldrautbildning via BUP, inriktad pĂ„ barn med neurologiska funktionshinder. Tillsammans med skolan har vi fĂ„tt ett liv som fungerar. Max fĂ„r inga stora resurser, men det lilla han fĂ„r utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar skolan har gör att han mĂ„r bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin.
Kontakten med lÀrarna Àr tÀt.
â Vi fĂ„r mejl med pĂ„minnelser om bland annat prov, och har regelbundna avstĂ€mningar med specialpedagog.
Anna Sjöstrand Àr bekymrad över vad konsekvenserna skulle bli om klasser slÄs ihop.
â Större elevgrupper vore förödande för de hĂ€r eleverna som behöver lugn och ro, och givetvis för andra barn ocksĂ„. Och om lĂ€rarna fĂ„r Ă€nnu högre arbetsbelastning kan man ju frĂ„ga sig hur de ska hinna ge extra stöd till de som behöver det.
Vad sÀger Max sjÀlv?
â Han pratar inte sĂ„ mycket om det, men visst förstĂ„r han att han behöver den hĂ€r extra pushen för att orka fungera, göra lĂ€xor och trĂ€na. Nu nĂ€r han gĂ„r pĂ„ högstadiet handlar det mycket om integritet. Att han fĂ„r rĂ€tt stöd för att sjĂ€lv komma igĂ„ng och komma ihĂ„g saker. De hĂ€r barnen lever stĂ€ndigt med kĂ€nslan av misslyckande och dĂ„lig sjĂ€lvkĂ€nsla. Med det stöd han fĂ„r idag fĂ„r han kĂ€nna att han klarar skolan bra.
Anna Sjöstrand Àr rÀdd för att det blir A- och B-lag i skolan.
â En klassamhĂ€lle i skolan, dĂ€r A-barnen fĂ„r ta hand om vĂ€rlden och resten fĂ„r klara sig sjĂ€lva. Det stĂ€lls samma krav i skolan â och kommer att stĂ€llas samma krav i samhĂ€llet â pĂ„ barn med neurologiskt handikapp som pĂ„ de andra. Men tar man bort resurser och de inte uppfyller mĂ„len har de ingen grund att stĂ„ pĂ„.