Arrangörer till eventet Àr företaget Abloc, i samverkan med Vimmerby, Hultsfred och Eksjö kommun.
â Anledningen till att vi gör det hĂ€r Ă€r för att fler mĂ€nniskor ska besöka oss, och dĂ„ fastnade vi för "gravel", berĂ€ttar Robert Glader, till vardags verksamhetsledare pĂ„ Emilkraften, som representerar Eksjö kommun.
Gravel Àr engelska för grus, sÄ som ni kan ana kommer deltagarna till stor del fÀrdas pÄ just grusvÀgar.
Kan du berÀtta lite mer om den hÀr formen av cykling?
â Det Ă€r en ganska ny gren. Man cyklar med landsvĂ€gscyklar, samma typer av cyklar som man kan se anvĂ€ndas pĂ„ Tour de France, med skillnaden att dĂ€cken Ă€r grövre och mönstrade, dessutom sitter ramen lite högre upp. En fördel med att cykla pĂ„ grusvĂ€gar Ă€r att man till stor del undviker bilar i och med att man mest fĂ€rdas pĂ„ vĂ€gar med mindre trafik.
â Gravel vĂ€xer sig starkare i hela Europa, Sverige inkluderat. Det Ă€r flera liknande event som genomförs runtom i landet.
Han understryker att Lönneberga Gravel inte Àr en tÀvling, Àven om deltagarna via en app kommer kunna se sina tider pÄ de olika segmenten och dÀrmed utmana sig sjÀlva om viljan finns.
â Det blir en liten mix. Men i det stora hela Ă€r tanken att man ska kunna dra ihop ett gĂ€ng, komma ivĂ€g, cykla och ha det trevligt tillsammans. Vi kommer ha inplanerade fikastopp lĂ€ngs vĂ€gen. Ett stopp i Katthult blir det bland annat med "goa" kakor, ostkaka frĂ„n Frödinge och Ă bro-dryck. Deltagarna kommer verkligen fĂ„ kĂ€nslan av att vara i Astrids hemtrakter. Det brukar vara uppskattat.
Cyklingen börjar och slutar pÄ Fredensborgs HerrgÄrd, och beroende pÄ hur lÄngt man cyklar blir det utöver Katthult passager i Lönneberga, Mariannelund och Bullerbyn.
Det gÄr att vÀlja mellan tre strÀckor; 75 km, 100 km eller 165 km. PÄ den lÀngsta strÀckan blir det en tur förbi Kvilleeken, och hela 2200 höjdmeter avverkas.
â Det behövs vĂ€l nĂ„gon form av grundfysik att luta sig tillbaka pĂ„. Det kan vara lite krĂ€vande, men det Ă€r det som mĂ„nga tycker Ă€r roligt, att fĂ„ utmana sig sjĂ€lva. Det Ă€r mĂ„nga som gillar att ta i och locka fram tĂ€vlingsmĂ€nniskan inom sig.
Ăr det bara cykeltokiga som kommer, eller brukar det Ă€ven vara "glada motionĂ€rer"?
â Jag skulle nog sĂ€ga att 80 procent har en ganska stark relation med cyklingen frĂ„n tidigare i livet. Det Ă€r flera som varit tĂ€vlingscyklister, men som sadlat om frĂ„n landsvĂ€gscykling till gruscykling. Jag gissar att merparten har det som ett stort intresse och kommer med bra cyklar, men det finns Ă€ven glada motionĂ€rer. Jag sjĂ€lv ska faktiskt testa strĂ€ckan pĂ„ 100 km. Vi fĂ„r se hur det gĂ„r, sĂ€ger Glader.
Redan pÄ fredag anlÀnder cyklister frÄn hela landet för att ladda upp inför lördagens bravader.
â Vissa kommer hit pĂ„ fredagen och cyklar en kortare strĂ€cka pĂ„ tre mil följt av en förelĂ€sning pĂ„ Fredensborgs HerrgĂ„rd om trĂ€ning. PĂ„ lördagen delas man in i olika grupper, med första start 09:00. Det kommer finnas följebilar som pĂ„ Tour de France, fast lite fĂ€rre, haha. SĂ„ det finns Ă€ven ett sĂ€kerhetstĂ€nk och vi kommer ha guider lĂ€ngs med strĂ€ckorna. NĂ€r deltagarna tagit sig i mĂ„l pĂ„ lördagen blir det "afterbike" med kĂ€k och prisutdelning, till de som stuckit ut pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.