Åldersgräns på hudvårdsprodukter välkomnas i Vimmerby

Retinol, syra, snigelslem, serum och peeling. Ja, listan över hudvårdsprodukter- och ingredienser som trendar bland unga kan göras lång. Nyligen införde Apotek Hjärtat åldersgränsen 15 år på viss typ av avancerad hudvård eftersom det kan skada hudens naturliga skyddsbarriär. Initiativet tas emot väl hos flera hudvårdsföretag i Vimmerby.

Amelia Sundström och Stina Winge på Apotek Hjärtat i Vimmerby har koll på den nya åldersgränsen, men än så länge är det inte något som påverkat arbetet i butiken.

Amelia Sundström och Stina Winge på Apotek Hjärtat i Vimmerby har koll på den nya åldersgränsen, men än så länge är det inte något som påverkat arbetet i butiken.

Foto: Annie Hogner

Vimmerby2024-03-21 06:00

– Det vi har fått till oss är att det mest är för att skapa en medvetenhet och öppna för dialog så att de unga som kommer hit kan välja rätt produkter, säger Amelia Sundström, receptarie och tillförordnad apotekschef på Apotek hjärtat i Vimmerby.

Eftersom direktivet är nytt har de inte hunnit jobba upp rutiner för hur det ska hanteras, men det ska vara på gång. Sundström gissar även att de snart kommer att få skyltar om åldersgränsen att sätta upp.

– Vi kan inte riktigt förbjuda eller neka någon att köpa en produkt, men det är sagt att vi ska försöka guida dem rätt.

undefined
Amelia Sundström och Stina Winge på Apotek Hjärtat i Vimmerby har koll på den nya åldersgränsen, men än så länge är det inte något som påverkat arbetet i butiken.

 

undefined
På Apotek Hjärtat har en åldersgräns nyligen satts för vissa typer av avancerad hudvård. I Vimmerbybutiken har inga skyltar om det kommit upp ännu, men personalen gissar att det är på gång.

På Hudvårdskompaniet i Vimmerby är ingen åldersgräns satt, men personalen som jobbar där är positiva till initiativet och att ämnet tas upp för diskussion.

– Om unga kommer in och frågar efter produkter med retinol till exempel, som inte är bra för deras outvecklade hud, försöker vi guida dem rätt. För oss är det självklart att unga ska börja med snällare produkter, säger Felicia Stridell och Josefine Olsson från Hudvårdskompaniet.

Olsson förklarar att det är svårt att förhålla sig till sociala medier och vad som trendar där.

– Vi får många av våra kunder tack vare sociala medier, men det finns ingen anledning för barn att använda så starka produkter som ibland trendar. Det riskerar att förstöra deras hud och bara göra den mer känslig.

undefined
Retinol, en aktiv A-vitamin, kan hjälpa till att reducera rynkor och ge huden mer lyster. "Det är väl det unga vill åt, men de behöver inte den här typen av starka produkter", säger Josefine Olsson från Hudvårdskompaniet.

 

undefined
"Självklart ska barn börja med snällare produkter", säger Felicia Stridell från Hudvårdskompaniet.

På Skinpunks har man inte märkt av någon större efterfrågan på avancerad hudvård från yngre, men vd:n Eric Johansson är mycket positiv till att det finns företag som börjar reglera sin försäljning. Han själv skulle inte sälja vissa av produkterna i butikens sortiment till barn.

– Det är rent ut sagt pinsamt hur vissa företag betett sig kring det här, så initiativet med åldersgräns är jättebra. Med Tiktok och liknande är det inte längre föräldrar som vägleder sina barn i vad de kan använda, utan standarden sätts på ett mycket mer ocensurerat sätt idag, säger han.

Säljer ni produkter med snigelslem?

– Nej det gör vi faktiskt inte. Det är ett typiskt exempel på sådant som trendat på sociala medier, men det har vi hållit oss borta från.

undefined
Eric Johansson visar upp en hylla med Anti Age-produkter de säljer på Skinpunks. "Det som står här skulle jag till exempel inte sälja till ett barn", säger han.
undefined
"Det är rent ut sagt pinsamt hur vissa företag betett sig kring det här, så initiativet med åldersgräns är jättebra. Med Tiktok och liknande är det inte längre föräldrar som vägleder sina barn i vad de kan använda, utan standarden sätts på ett mycket mer ocensurerat sätt idag", säger Eric Johansson, vd på Skinpunks.

Även hudterapeuten Elin Forsberg i Vimmerby förstår varför åldersgränsen har införts.

– Unga tjejer inspireras otroligt mycket av trender på Tiktok och Instagram med tips och tricks för att få den perfekta huden. Yngre som börjar addera produkter med aktiva ingredienser förstör hudens skyddsbarriär. Det blir bestående och sedan kan man få hudsjukdomar man aldrig skulle haft, säger hon. 

undefined
Elin Forsberg är utbildad hudvårdsterapeut. Hon säger att aktiva hudvårdsprodukter kan göra mer skada än nytta på ung hud.

Forsberg berättar att rekommendationen är att föräldrar tillsammans med sina ungdomar besöker utbildade hudterapeuter som gör en professionell bedömning av behovet.

– Produkterna finns av en anledning och det är för att hjälpa hud är i ett stadium där den inte kan ta hand om sig själv. Exempelvis att den är stressad eller lider av tonårsakne, förklarar hon.

undefined
Nina Gustafsson driver Wimmerby Hudvård och menar att det har gått för långt när unga människor använder produkter som kan vara skadliga för dem, till exempel med retinol i. Därför är det rätt att Apotek Hjärtat nu inför en åldersgräns för avancerade hudvårsprodukter.

Nina Gustafsson på Wimmerby Hudvård tycker det är tråkigt med för många regler.

– Men i det här fallet har det gått överstyr. När barn som kanske är tio-elva år använder starka grejor som kan ge hudproblem man inte har då har det gått snett på vägen. Barn och unga påverkas av sociala medier på gott och ont. Det handlar om att tjäna pengar och när pengar är med i leken skiter influerare i att det är barn det handlar om. Okunskapen är alldeles för stor vad man kan göra mot sig själv.

Hon säger att det är en djungel av preparat och att även de som är utbildade måste stå på tå hela tiden för att hänga med.

– Är det en produkt som florerat på Tiktok eller Instagram och den är inne spelar det ingen roll att den innehåller ämnen man ska vara försiktig med. Unga kan uppleva det som att de blivit brännskadade vid överanvändning av en produkt med retinol och det kan ta månader att läka säger Nina Gustafsson och lägger till att huden kanske aldrig blir helt bra.

undefined
Annika Svedberg är chefsapotekare på Apotek Hjärtat. Hon berättar att de samarbetar med Mind, en förening som verkar för psykisk hälsa. Företaget vill inte att unga ska kunna köpa produkter som kan bidra till psykisk ohälsa eller skada huden.

Vimmerby Tidning har ställt frågan till Apotek Hjärtat varför de nu inför en åldersgräns.

– Vi säljer mycket hudvårdsprodukter och som apoteksaktör har vi ett ansvar att de produkter som säljs används utifrån behov och inte efter Tiktok-trender, säger Annika Svedberg som är chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

– Det som också är lite sorgligt är att det uppstår trender utifrån sociala medier som spelar på att skapa ett behov av att se vacker ut och skapa glow i huden. Vi har hört att det finns de som är så små som åtta år som använder produkter helt i onödan.

Enligt Annika Svedberg kommer kunder under 15 år inte att få köpa hudvårdsprodukter som är olämpliga för deras ålder, såvida de inte har en hud som motiverar mer avancerad hudvård, exempelvis akne.

Vimmerby Tidning har också hört med folk på stan vad de tycker om den nya åldersgränsen. Först möter vi trettonåringarna Alicia Fröberg och Filippa Falk som inte har hört om de nya direktiven förrän vi berättar om dem.

– Det kanske är bra med åldersgräns. Man har ju hört att retinol och så kan vara dåligt för huden, säger de och berättar att de tar del av mycket hudvårdscontent på Tiktok.

undefined
Alicia Fröberg och Filippa Falk har koll på att retinol kan vara skadligt för huden. De tycker att det känns rimligt med en åldersgräns på vissa produkter.

En bit bort möter vi Julia Karouh, 16, som precis köpt en fuktkräm på apoteket.

– Vissa ungdomar kan ju få finnar och så tidigt och behöva produkterna, så åldersgränsen känns lite onödig tycker jag. Men jag kan ändå förstå den, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!