Köp av hantverkstjÀnster Àr det allra vanligaste omrÄdet för klagomÄl pÄ tjÀnster som kommer in till konsumentvÀgledningen i kommunen. Ofta handlar det om stora pengar och om det blir fel kan det bli dyrt.
âDet Ă€r allt frĂ„n hantverkare som inte dyker upp enligt överenskommelse till att det blir mycket dyrare Ă€n vad konsumenten trott eller att badrummet inte Ă€r utfört enligt den standard som det ska vara för vĂ„tutrymmen, sĂ€ger Anna Nilsson, konsumentvĂ€gledare pĂ„ Konsument Höglandet, dit Vimmerbys kommuninvĂ„nare har rĂ€tt att vĂ€nda sig med sina frĂ„gor kring konsumentproblem.
Konsument Höglandet trycker pÄ vikten av att kolla upp hantverkaren innan man bestÀmmer sig men ocksÄ att ha en tydlig kommunikation.
âJust missförstĂ„nd mellan bestĂ€llare och hantverkare Ă€r vanligt. Det behöver inte alls handla om en oseriös företagare, utan snarare att man inte förstĂ„r varandra. BestĂ€llaren kan ha orealistiska förvĂ€ntningar om vad som kan göras och vad det kommer att kosta. Om det inte finns nedskrivet Ă€r det svĂ„rt att i efterhand reda ut vad som sagts.
Byggklason i Vimmerby jobbar frÀmst mot företag men Àven privatpersoner och de kÀnner till problemen som kan uppstÄ.
â Det enda sĂ€ttet att komma runt det Ă€r egentligen med ett avtal. Ibland Ă€r vi i branschen duktigare pĂ„ att skriva avtal mot företag men det Ă€r nĂ€stan Ă€nnu viktigare mot privatpersoner som kanske inte har lika stor kunskap och erfarenhet. Det Ă€r ocksĂ„ jĂ€tteviktigt med tĂ€t kontakt och en tydlig dialog inför byggstart, sĂ€ger vd PĂ€r Holmstrand.