Så bedömer Skolinspektionen skola i Vimmerby
En av kommunens förskolor har under hösten valts ut i Skolinspektionens kvalitetsgranskning av förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling.Både ris och ros ges i Skolinspektionens rapport.
En av kommunens förskolor ingår i Skolinspektionens granskning.
Foto: Scanpix
En av de kommunala förskolorna i Vimmerby har ingått i urvalet och Skolinspektionen besökte under två dagar en av avdelningarna.
Skolinspektionen beskriver i sin rapport att förskolechefen "i hög grad säkerställer att personalen har kunskap om uppdraget samt strategier för arbetet att stödja flerspråkiga barns språkutveckling. Uppdraget är tydliggjort och förankrat i verksamheten. Det finns formulerade mål, riktlinjer och strategier för arbetet med de flerspråkiga barnen. Personalen diskuterar och granskar sin inställning och sitt förhållningssätt kring de flerspråkiga barnens språkutveckling."
Men inspektionen lyfter också några utvecklingsområden som behöver genomföras och prioriteras. Skolinspektionen menar att personalen i högre grad behöver stödja de flerspråkiga barnens modersmål och skapa möjligheter att använda modersmålet i den dagliga verksamheten. Personalen behöver också i högre grad anpassa språk och utmaningar efter det enskilda barnets kunskapsnivå och utforma och använda miljö och material för att stödja och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling.
Kommunen ska senast i februari nästa år komma in med en uppföljningsbar planering över hur man tänker arbeta för att förbättra de områden som Skolinspektionen identifierat som utvecklingsområden och senast i december nästa år redovisa vilka åtgärder som vidtagits.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!