Varje år summeras de månadsvisa nöjdhetsundersökningar i det som kallas Kollektivtrafikbarometern. Kalmar Länstrafiks resenärer har, till skillnad från riksgenomsnittet, blivit mer nöjda med kollektivtrafiken under 2016.
- Att kundnöjdheten bland länets resenärer stiger lite varje år är ett gott tecken på att vi har något som lever upp till kundernas förväntningar. I år väntar stora förbättringar i och med att länets busstrafik byts ut i augusti. Det hoppas vi bär med sig fler nöjda kunder än vanligt, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell, Kalmar Länstrafik.
Däremot ger allmänheten KLT ett lägre betyg än förra året.
- Vår utmaning är att få fler att prova att resa kollektivt. När all busstrafik senare i sommar exempelvis har WiFi och USB-uttag tror jag att fler ser fördelar med att resa kollektivt till jobb och skola då vi gör det lättare för resenärerna att använda tiden ombord, säger Karl-Johan Bodell.