Resenärerna nöjda med kollektivtrafiken

Nöjdheten bland länets kollektivtrafikresenärer ökade under fjolåret. Det visar Kollektivtrafikbarometern för 2016.

Kalmar Länstrafiks resenärer har, till skillnad från riksgenomsnittet, blivit mer nöjda med kollektivtrafiken under 2016.

Kalmar Länstrafiks resenärer har, till skillnad från riksgenomsnittet, blivit mer nöjda med kollektivtrafiken under 2016.

Foto: Arkiv

Vimmerby2017-02-08 09:14

Varje år summeras de månadsvisa nöjdhetsundersökningar i det som kallas Kollektivtrafikbarometern. Kalmar Länstrafiks resenärer har, till skillnad från riksgenomsnittet, blivit mer nöjda med kollektivtrafiken under 2016.

- Att kundnöjdheten bland länets resenärer stiger lite varje år är ett gott tecken på att vi har något som lever upp till kundernas förväntningar. I år väntar stora förbättringar i och med att länets busstrafik byts ut i augusti. Det hoppas vi bär med sig fler nöjda kunder än vanligt, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell, Kalmar Länstrafik.

Däremot ger allmänheten KLT ett lägre betyg än förra året.

- Vår utmaning är att få fler att prova att resa kollektivt. När all busstrafik senare i sommar exempelvis har WiFi och USB-uttag tror jag att fler ser fördelar med att resa kollektivt till jobb och skola då vi gör det lättare för resenärerna att använda tiden ombord, säger Karl-Johan Bodell.

Fakta/Kollektivtrafikbarometern
Den senaste resan: 84 procent nöjda (83 procent 2015).
Reser varje dag: 69 procent nöjda (56 procent 2015).
Reser någon gång per vecka: 72 procent nöjda (67 procent 2015)
Sammantagen nöjdhet resenärer: 63 procent (62 procent 2015).
Sammantagen nöjdhet allmänheten: 40 procent (43 procent 2015).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om