I veckan fick personalen på Vimmerby Camping tillfälle att äta rekordtårta när både glasskiosken och restaurangen slog omsättningsrekord.
– I restaurangen har vi snittat 350 serverade portioner per dag. Det är ganska maffigt för en restaurang som hade lägre årsomsättning för fem år sedan än vad vi har på en månad nu, säger Hampus Weth Wolmeryd.
I juli handlade gästerna en tredjedel mer än vad de gjorde samma månad förra året. Hampus tror att framgången dels beror på att ryktet om deras pizzor har spridit sig.
– Pizza går att äta på vilken kvarterskrog som helst, men vi har gått ifrån den traditionsenliga pizzan, säger han.
Det är alltså inga klassiker som campingen har satsat på.
– Vår mest sålda pizza heter "räkan" med handskalade räkor, dill, färskost och creme fraiche.
Istället har pizzabagarna inspirerats av det skandinaviska köket, och på menyn hittar vi inslag som älgkött, viltskav, pepparrot, lingon, västerbottenost och kantarell.
Hur ligger de till prismässigt?
– Hade vi satsat på en klassisk pizza hade vi kunnat köra bort 30 procent på priset. Nu är det mer “pricey” än vad en kvarterskrogspizza är.
Blir det något gnäll från familjerna med många barn?
– Det är trots allt barnfamiljer som är vår huvudmålgrupp, och vi har barnanpassade pizzor. Min son har gjort en liten specialpizza med köttbullar på. Men bara för att barnen lever på köttbullar 95 procent av sina måltider behöver deras föräldrar inte göra det.
Eftersom att flera Vimmerbykunder har velat äta pizzor från campingen även under lågsäsongen, kommer restaurangen rucka på sina öppettider.
– Vi har beslutat att ha öppet någon helg där och då under hela året, säger Hampus Weth Wolmeryd.