Nellie, 16: "Synd för de som sköter sig"

Sextonåringar ska behöva ta ett körkort med krav motsvarande B-körkort för att få köra, det vill EU-kommissionen. "Jag tycker att det är bra men då borde man höja hastigheten", säger Vimmerbybon Nellie Stefansson.

"Vissa buskör och det är ju omoget, då är det bra om man höjer åldern men samtidigt är det också synd för de som sköter sig", säger Vimmerbybon Nellie Stefansson om förslaget att införa hårdare krav på de som vill köra A-traktor.

"Vissa buskör och det är ju omoget, då är det bra om man höjer åldern men samtidigt är det också synd för de som sköter sig", säger Vimmerbybon Nellie Stefansson om förslaget att införa hårdare krav på de som vill köra A-traktor.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2023-02-28 19:00

På måndagen kom nyheten att EU-kommissionen vill skärpa kraven för A-traktorer. Idag får 15-åringar som tagit mopedkörkort köra A-traktor men enligt ett förslag som ska läggas fram i veckan ska ett nytt B1-körkort krävas och åldersgränsen ska vara 16 år. 

Vimmerbybon Nellie Stefansson, som snart fyller 17, köpte sin A-traktor ett år innan hon fick köra den.

– Jag hade alltid velat ha en och sen så hittade min pappa en bil på blocket, vi har byggt om den själva. Min bror har haft A-traktor och mina kompisar har det också. Det är smidigt att kunna ta sig runt överallt som man vill, säger hon till Vimmerby Tidning.

Vad tänker du om det eventuella nya körkortskravet?

– Jag tycker att det är bra men då borde man höja hastigheten om man höjer åldern. Det är konstigt att en mopedbil, som är osäkrare, får gå i 45 när en A-traktor bara får gå i 30.

undefined
Nellie Stefansson går fordons- och transportprogrammet på Hultsfreds gymnasium och hon brukar bland annat ta sin A-traktor till bussen för att åka dit. "Ibland är jag bara ute och åker för att det är kul också", säger hon

Antalet A-traktorer i trafiken har, enligt Transportstyrelsen, fördubblats på bara några år och det finns nu över 50 000 i landet. Samtidigt har olyckorna ökat och i november förra året la myndigheten fram sin utredning som bland annat innehöll krav på bilbälte, krav på vinterdäck, regel om max en passagerare per plats, plus tekniska krav som ska göra det svårare att trimma fordonen. 

– Det är en stor frihet att kunna köra som 15-åring men att en människa som aldrig suttit bakom ratten innan kan ta AM-körkort och köra överallt kanske inte alltid är jättebra. Vissa buskör och det är ju omoget, då är det bra om man höjer åldern men samtidigt är det också synd för de som sköter sig, säger Nellie Stefansson.

undefined
En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

16-åringen upplever att det var fler som körde för fort eller trimmade sina A-traktorer förr, men att polisen har blivit petigare och att problemen har minskat den senaste tiden. Hon håller med om att bilbälte och vinterdäck borde vara en självklarhet.

– Oavsett hur långsamt man kör kan man alltid bli påkörd och i 30 kilometer i timmen kan det hända mycket. Vi har ofta suttit två i passagerarsätet och det har varit kul, då har man inte behövt ta flera bilar, men samtidigt är det ju såklart rimligt med en person per plats.

Trafikverket och Trafikanalys föreslår en höjning av maxhastigheten för A-traktorer från 30 kilometer per timme till 40, men det motsätter sig Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!