Matbutikerna om hur krisen märks inför julen

Fler kunder köper varor på extrapris och är noggrannare med mängden inköp vid varje tillfälle, säger Ica-handlaren Pelle Lindqvist. Samtidigt tycks de inte slopa några av julens självklarheter. Vimmerby Tidning träffar två kunder som berättar om hur de handlar inför jul.

Medvetenheten har ökat kring hur mycket kunder behöver vid varje köptillfälle för att undvika att något behöver slängas, säger Pelle Lindqvist på Ica Kvantum. "Köpte man sex äpplen tidigare kanske man köper fyra nu och många är mer noga med att det ska gå åt", säger han.

Medvetenheten har ökat kring hur mycket kunder behöver vid varje köptillfälle för att undvika att något behöver slängas, säger Pelle Lindqvist på Ica Kvantum. "Köpte man sex äpplen tidigare kanske man köper fyra nu och många är mer noga med att det ska gå åt", säger han.

Foto: Montage

Vimmerby2022-12-20 06:00

Det är många faktorer som påverkar vårt köpbeteende – oroligt omvärldsläge, höga elpriser, stigande inflation och närmande lågkonjunktur. Alltihop påverkar vad och hur vi handlar i matbutiker.

Pelle Lindqvist berättar att det märks hos dem på Ica kvantum i Vimmerby.

– Ja, det är klart man ser att det är mer intressant att köpa kampanjvaror. Det har vi sett en ökning av under hösten.

Även Coop ser att fler kunder handlar efter kampanjer.

– Annonsbladet drar alltid kunder men aldrig i så stor utsträckning som nu. Jag tror att de tänker lite mer ekonomiskt. Innan köpte de en Bregott om den var på kampanj men nu köper de kanske fyra för att hamstra, säger butikschefen Sara Green.

undefined
Julskinka är ett måste på julbordet för många och hos Ica Kvantum i Vimmerby tycks kunderna tycka det även i år, trots höga matpriser.

Både Coop och Ica kvantum menar att kunderna fortfarande köper de varor de brukar men att det generellt har skett en förflyttning mot att köpa det billigare alternativet av varan. Sara Green berättar att fler köper Coops egna produkter numera.

– De tar kanske Coop-pastan istället för Barillas där det skiljer några kronor.

Medvetenheten har ökat kring hur mycket kunder behöver vid varje köptillfälle för att undvika att något behöver slängas, säger Pelle Lindqvist.

– Köpte man sex äpplen tidigare kanske man köper fyra nu och många är mer noga med att det ska gå åt.

På frågan om kunder avstår vissa varor på grund av priset svarar han nej.

Julen stundar och så också de traditionsenliga julborden för de flesta. Den klassiska julskinkan är en av alla livsmedel som ökat i pris från förra året.

Väljer folk att avstå skinkan?

– Skinkan har inte rymt. Den har hållit sig på sin plats. Vi har ett spann från 60 kronor och uppåt och vi märker att de går åt, säger Pelle Lindqvist.

Med andra ord ser han inte att folk väljer bort julskinkan. Däremot tror han att de som har en smalare matbudget väljer att köpa en mindre eller billigare variant i år.

På Coop är försäljningen av julskinka fortsatt hög.

– Jag har inte märkt att några kunder inte väljer att unna sig julskinka till julbordet, säger Sara Green.

Pelle Lindqvist berättar att butiken arbetar aktivt tillsammans med leverantörerna för goda valmöjligheter, så att det kan finnas varor i olika prisklasser att erbjuda kunderna.

undefined
"Det finns också vissa saker som jag väljer bort helt", säger Vimmerbybon Micaela Pettersson, som i år valt att köpa julskinka per hekto istället för en hel.

Utanför Ica Kvantum träffar Vimmerby Tidning Micaela Pettersson, som berättar att inflationen har påverkat hennes julhandlande.

– Man får handla mindre av allting, skulle jag säga, men jag tullar inte på kvaliteten för det. Jag har till exempel valt att inte köpa en hel julskinka utan då köper jag några hekto i charken istället. Det finns också vissa saker som jag väljer bort helt, säger hon.

Skulle du säga att du påverkas mycket?

– Inte än kanske, men då har inte elräkningen för december kommit än heller. Det kanske blir havregrynsgröt i januari.

undefined
Ali Tajik julhandlar i stort sett som vanligt, men berättar att han dragit ner på rökningen eftersom priserna på det mesta har gått upp.

Även Ali Tajik, som är på väg in i mataffären, berättar att de höga priserna känns av.

– Allting kostar mer men jag skulle inte säga att jag direkt valt bort någonting på grund av det, säger han.

Har du varit tvungen att dra ner på något annat i livet på grund av priserna?

– Det har faktiskt blivit mindre rökning nu.

Inflationen i Sverige

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta från samma månad förra året var 9,5 procent i november 2022. Det är en ökning från oktober månad då inflationstakten var 9,3 procent.

Prisökningar på livsmedel märks främst på mjölk, ost och ägg.

Källa: Statistikmyndigheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!