Fick böter på laddstation – kritisk mot kommunen

En laddplats för elbil är en servicedepå snarare än en parkering, det menar Manne Lundquist som blev irriterad efter att ha fått böter när han laddade bilen i Vimmerby. "Jag tycker att skylten ska bort", säger han.

Manne Lundquist kör elbil och att stanna för att ladda är enligt honom detsamma som att stanna på en bensinmack för att tanka. "Man får ju inte parkeringsböter när man tankar bilen på en mack", säger han.

Manne Lundquist kör elbil och att stanna för att ladda är enligt honom detsamma som att stanna på en bensinmack för att tanka. "Man får ju inte parkeringsböter när man tankar bilen på en mack", säger han.

Foto: Privat

Vimmerby2024-03-22 06:00

För ett par veckor sedan tog Manne Lundquist, som bor i Helsingborg, elbilen för att besöka sitt föräldrahem i Vimmerby. Han stannade över natten och morgonen efter behövde han ladda bilen för att kunna köra hem.

– Jag är i Vimmerby 2-3 gånger om året och brukar använda snabbladdarna vid kyrkogården och Sibylla. Nu var den ur funktion och jag fick ladda på en av de mindre 22kW-laddarna. Jag var tvungen att ladda i 2,5 timme bara för att ta mig ner till Värnamo och sen vidare till Helsingborg, säger han.

Det var kallt och under tiden bilen stod på laddning passade Manne på att gå bort till stadshotellet för en kopp kaffe.

 – När jag kom tillbaka fick jag se att jag hade fått en parkeringsbot och då blev jag irriterad. Jag vill mena att jag inte står parkerad utan snarare får service till min bil så att den blir körklar, säger Manne Lundquist.

Boten på var på 300 kronor. Ingen stor summa, men det var inte det som gjorde Manne irriterad. 

– Det här blir en principsak. Först tänkte jag att det var p-vakten som inte sett att bilen stått på laddning men sen fick jag syn på parkeringsskylten med p-skivan. Jag tycker att skylten ska bort, säger han. 

undefined
Manne Lundquist missade skylten eftersom han inte hade en tanke på att det skulle vara krav på p-skiva på laddstationen. Det har han aldrig tidigare varit med om eller sett, säger han.

Manne Lundquist, som bland annat kört från Helsingborg till Riksgräsen norr om Kiruna, har aldrig sett det anges att det är en parkering på en laddstation. Boten kommer han att överklaga även om han inte tror att chanserna är så stora.

– Man får ju inte parkeringsböter när man tankar bilen på en mack. Det är samma sak, säger han.

Maria Åkerö, trafikingenjör på Vimmerby kommun, kan inte svara på om kommunen sätter likhetstecken mellan en laddstation och en parkeringsplats men berättar att önskemål om krav på p-skiva vid laddarna kommit från Vimmerby energi och miljö.

– Vi har tidigare fått frågan om varför vi har p-skiva vid laddplatserna men jag hänvisar till Vemab eftersom det här är något som vi gör på uppdrag av dem, säger Maria Åkerö.

undefined
Enligt Jimmie Dyrberg, planeringschef på Vemab, är kravet på p-skiva en åtgärd för att hindra att folk parkerar eller står för länge vid laddplatserna

Jimmie Dyrberg, planeringschef på Vimmerby energi & miljö, säger att det hölls en diskussion om laddtider mellan gatukontoret och Vemab i samband med att laddarna sattes upp. 

– När man trodde att "laddstormen" skulle komma så tog man ett beslut för att folk inte skulle stå för länge. Hur mycket man hinner och kan ladda beror ju både på bilen och laddarens effekt, men jag förstår absolut dilemmat här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!