Vimmerbypolisen välkomnar nya förslagen för A-traktorer

"Krav på bälte i A-traktorer är A och O. I dag är det ofta många i samma fordon som sitter i knät på varandra. Det är direkt livsfarligt".

Gabriella Bodger, gruppchef hos polisen, säger att många föräldrar står som ägare till ungdomarnas A-traktorer. "Därmed har de ett ansvar och kan straffas om A-traktorn till exempel manipulerats till en bil."

Gabriella Bodger, gruppchef hos polisen, säger att många föräldrar står som ägare till ungdomarnas A-traktorer. "Därmed har de ett ansvar och kan straffas om A-traktorn till exempel manipulerats till en bil."

Foto: OLOF CARLSON

Vimmerby2023-03-01 11:15
undefined
Gabriella Bodger, gruppchef hos polisen, säger att många föräldrar står som ägare till ungdomarnas A-traktorer. "Därmed har de ett ansvar och kan straffas om A-traktorn till exempel manipulerats till en bil."

Gabriella Bodger, gruppchef för ingripandepolisen i Vimmerby och Hultsfred, välkomnar förslagen om skärpta krav på både A-traktorerna och förarna och hon betonar samtidigt också föräldrarnas ansvar.

De senaste tre åren har antalet A-traktorer, eller Epa-traktorer som de också kallas, mer än fördubblats i Vimmerby och Hultsfreds kommuner. Från 160 till 287, enligt uppgifter från polisen.

– I de flesta fall står en förälder som ägare. Då har man också ett ansvar att ha koll på om det är en okej A-traktor eller om det är en bil ungdomen är ute och kör med, säger Gabriella Bodger.

Om en A-traktor är manipulerad så den går att köra fortare än 30 kilometer klassas den som personbil och föraren behöver då ha vanligt B-körkort.

– Vet föräldern om att A-traktorn är manipulerad till bil rör det sig om "tillåtande av olovlig körning". Det är ett brott som leder till dagsböter och att föräldern kan få sitt körkort indraget av Transportsstyrelsen, säger hon.

I Vimmerby och Hultsfred har det kraftigt ökade antalet A-traktorer lett till mycket kritik om buskörning och störande musik.

– Där kan vi ge böter för störande körning och för förargelseväckande beteende om man spelar musik för högt, och även här har föräldrarna ett långtgående ansvar, inte minst om man äger fordonet som används, anser hon.

undefined
Antalet A-traktorer har ökat från 160 till 287 i Vimmerby och Hultsfreds kommuner de tre senaste åren, enligt polisens uppgifter.

Gabriella Bodger och polisen välkomnar de förslag till skärpta krav som nu diskuteras. Det handlar bland annat om  kontrollbesiktning varje år och en körkortsutbildning motsvarande B-behörighet och höjd åldersgräns från 15 till 16 år.

– Det är viktigt med högre krav både på fordonen och på föraren. En 16-åring som får en mer utförlig körkortsutbildning bör bli mer trafikmogen än i dag. Sen är bilbälte A och O och att det inte åker fler i fordonet än vad det finns bälten till, säger hon.

Här betonar hon att föraren av en A-traktor har extra ansvar.

– Är det en 15-åring som kör runt med en 14-åring utan bälte är det 15-åringen som har ansvaret.

I takt med att antalet A-traktorer ökat kraftigt har också tillbud och olyckor ökat.

– Det var flera jätteallvarliga olyckor på kort tid förra året och flera ungdomar omkom. Det är bara ett par veckor sen vi hade en olycka mellan Hultsfred och Vimmerby där en A-traktor körde ut för en slänt och flera ungdomar skadades. Så det är väldigt bra med åtgärder som motverkar det. 

Gabriella Bodger, gruppchef vid polisen i Vimmerby och Hultsfred välkomnar förslagen om skärpta krav både på förarna av A-traktorer och på fordonen.
Gabriella Bodger, gruppchef vid polisen i Vimmerby och Hultsfred välkomnar förslagen om skärpta krav både på förarna av A-traktorer och på fordonen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!