Området kring motocrossmuséet MX World och Granngården agerade samlingspunkt under Midnattssolsrallyt som kördes i Vimmerby i slutet av förra veckan. Magnus Frodig var en av eldsjälarna bakom arrangemanget och bland annat ansvarig för festligheterna som anordnades i tältet på depåområdet, tillsammans med Maria Carlsson. Och han är nöjd med första upplagan av evenemanget.
Alla är jättenöjda, både vi, förare och KAK. Alla har ställt upp på ett fantastiskt sätt, säger Magnus Frodig.
Har ni redan nu några områden ni vill förbättra inför nästa år?
Ja, det är några saker som kan bli bättre, både från vår sida och kommunens. Vi har inte hunnit diskutera de detaljerna än, men bland annat märkte vi att det hade behövts fler sopkärl.
Hur har responsen varit från Vimmerbyborna?
Vi har bara fått positiv respons.
Och från förarna?
Det var några av de som hade plats vid halkbanan som först kände sig lite utspridda och undanskuffade, som klagade lite på det. Men efter ett tag när de hade "bott in sig" kom de faktiskt och bad om ursäkt och tyckte istället att det var en jättebra plats, säger Frodig.
****
Ingen "Midnattssolseffekt" på handeln
Större evenemang som exempelvis Bullerby Cup och Semesterracet brukar lämna märkbara avtryck hos butikerna i Vimmerby. Men Midnattssolsrallyt gjorde det inte, konstaterar något förvånadehandlare som vår tidning talat med.
Det blev ingen "Midnattssolseffekt" bland Vimmerbys handlare. Orsaken tippas vara det något regniga vädret.
Nej, det blev inte någon jättemärkbar effekt av Midnattssolsrallyt, konstaterar Cecilia Larsson på Ica Kvantum.
Hade ni förväntat er mer?
Ja, lite mer trodde vi nog.
Brukar ni få en märkbar effekt vid större evenemang som exempelvis Semesterracet eller Bullerby Cup?
Ja, då är det mer folk och det märker vi av.
Inte heller Coop har känt av någon effekt av rallyt.
Det var kanske lite mer än vanligt, men inte så värst mycket. Vi hade nog trott att det skulle vara mer faktiskt, säger Fride Haziri på Coop.
Jag jobba delördagen och då hade jag förväntat mig mer folk än vad det var. Kanske berodde det på vädret.
Brukar ni få fler kunder vid andra större evenemang?
Ja, absolut, det är stor skillnad.
Även Sandströms, vars butik ligger precis vid torget och därmed i direkt anslutning till Midnattssolsrallyts start och målgång, gör samma analys.
Det var ju mycket folk utanför vår butik i samband med start och mål, men kundfrekvensen om man ser försäljningsmässigt så var det inte någon större skillnad. Lite mer kanske men inte alls som vid Semesterracet, och framförallt Bullerby Cup då kundfrekvensen är som absolut bäst, säger Kjell Fagerström på Sandströms.
Paraplyer
Hos Intersport såldes en del extra paraplyer och regnkläder under rallyveckan, men annars märktes arrangemanget inte av heller i sportbutiken.
Det blev ju lite dåligt väder där så då gick det åt lite paraplyer, men annars var det ingen jättestor uppslutning, säger Mathilda Ivarsson.