I början av april blev det officiellt att det lokala bageriet Guldkringlan skulle börja sÀlja ett urval av sina produkter pÄ La Plaza, mitt pÄ Stora Torget i Vimmerby. Det hela beskrevs av Joakim HesselgÄrd, vd pÄ Guldkringlan, som en "stor happening" bÄde för det egna bolaget och för Vimmerbyborna.
â Det hĂ€r kommer bli ett av Sveriges finaste fik, pĂ„pekade hans kollega Percy HesselgĂ„rd exalterat i samband med det.
Planen var att fiket skulle ha öppet hela Äret runt. SÄ blev det inte. La Plaza stÀngde för sÀsongen den sista augusti och i samband med det har samarbetet upphört, vilket Dagens Vimmerby var först med att rapportera.
NÀr Vimmerby Tidning pratar med Mike Pinar, Àgare av La Plaza, under onsdagen Àr han noga med att poÀngtera att satsningen pÄ den egna verksamheten och lokalen pÄ torget inte har stoppats Àven om samarbetet Àr avslutat.
â Alla mina planer fortsĂ€tter. Det enda som har Ă€ndrats Ă€r att jag tagit beslut om att inte anvĂ€nda Guldkringlan mer, sĂ€ger han.
Det blir alltsÄ inget Äret-runt-öppet hos La Plaza just nu. IstÀllet Àr Pinars planer att fortsÀtta renovera lokalen för att öppna igen fram till vÄren. Om han i framtiden hittar nÄgon som kan driva verksamhet i lokalen Àven utanför sommarsÀsongen Àr han öppen för det, men samarbetet med just Guldkringlan blev inte riktigt som tÀnkt. Det Àr en uppfattning som bÄda parterna delar.
â Jag slĂ€pper inte in vem som helst. Om jag ska samarbeta med nĂ„gon sĂ„ vill jag att de gör det bra. Vi har hĂ„rda krav och det var jag tydlig med redan frĂ„n start i samarbetet med Guldkringlan. NĂ€r vi pratade om det lĂ€t det bra och jag trodde att det skulle fungera, men nĂ€r planerna skulle sĂ€ttas till verket och det visade sig att jag Ă€r vĂ€ldigt hĂ„rd med hur jag vill ha det har det inte fungerat. Det Ă€r min Ă„sikt, sĂ€ger Mike Pinar om det avslutade samarbetet.
Exakt varför samarbetet inte har fungerat finns det olika bilder av. Mike Pinar menar att det var hans beslut att avbryta det, dÄ han inte anser att Guldkringlan pÄ ett konsekvent sÀtt levererat den kvalitet som han önskat nÀr det kommer till bakverken och produktleveranser, och att de inte tog Ät sig den feedback som han gav dem.
Vad Àr din roll i att det blev som det blev?
â Jag valde fel samarbetspartner. Det hĂ€nder tyvĂ€rr ibland.
Joakim HesselgÄrd frÄn Guldkringlan bekrÀftar att samarbetet Àr avbrutet, men delar inte riktigt Mike Pinars bild av vad som hÀnde. Han menar att det var Guldkringlans beslut att backa och sÀtta stopp.
â Vi mĂ€rkte under sommaren att vi inte riktigt var tillfreds med samarbetet. Vi ville inte riktigt samma saker och hade skilda visioner om hur det skulle vara, sĂ„ det funkade inte som vi hade önskat. Det blev inte bra och nu vill vi inte fortsĂ€tta, sĂ€ger han.
HesselgÄrd betonar att det inte har med ekonomiska motiv och att försÀljningen skulle ha gÄtt dÄligt att göra, utan det var andra faktorer som spelade in.
La Plazas Àgare har riktat viss kritik mot kvalitén pÄ de produkter som ni levererade, kommentar?
â Det fĂ„r stĂ„ för Mike. Vi har försökt hĂ„lla samma höga kvalitet dĂ€ruppe som vi har hos oss, och sĂ„ vitt jag vet Ă€r alla vĂ„ra kunder vĂ€ldigt nöjda med vĂ„r kvalitet och de produkterna vi tar fram i vĂ„r butik. Att den Ă„sikten finns landar nog Ă„terigen i att vi hade olika visioner med satsningen, vad som skulle sĂ€ljas dĂ€r och hur det skulle se ut.
NÀr det kommer till Àmnet feedback och hur den bemötts har Joakim HesselgÄrd inte sÄ mycket att sÀga, men han poÀngterar att han och kollegorna Àr trygga i sin profession och att det de gör hÄller hög standard.
â Vi har stor erfarenhet frĂ„n bageri- och konditoribranschen och vet att vi har koll pĂ„ vĂ„r sak. SĂ„ vitt jag vet har Mike aldrig jobbat inom den branschen, men smaken Ă€r sĂ„klart olika.
Inget avtal skrevs mellan parterna nÀr samarbetet inleddes, sÄ det Àr inget kontrakt som har rivits i samband med att det har upphört. Guldkringlan har inte heller gÄtt in med nÄgra pengar i satsningen utan har i stort sett fungerat som en leverantör, vilket de nu enligt HesselgÄrd inte lÀngre kommer att göra.
Nu fortsÀtter respektive företag sina egna satsningar utan att ha med varandra att göra.