RM Snickerier redovisade ett vinstresultat på 14,3 miljoner kronor och kniper åt sig tredjeplatsen på listan, som är hämtad från taxeringskalendern 2025.
De senaste åren har inflation och lågkonjunktur orsakat dystra siffror i byggsektorn. Hos RM Snickerier, som specialiserar sig på fönster och dörrar, har man inte sett samma utveckling.
– Vi tycker att vi har en bra produkt till en bra marknad som inte är lika konjunkturkänslig. Vi har varit igång i 38 år, haft att göra hela tiden, och haft bra resultat i alla år egentligen, säger Mikael Carlsson.
En möjlig orsak kan vara att RM Snickerier befinner sig i ett annat branschsegment.
– Nybyggnationer har nästan stagnerat helt, speciellt för stora hus. Renoveringar pågår lite hela tiden. Bygglov för större projekt pågår i ett halvår, en renovering är klar på tio veckor.
På personalsidan har RM Snickerier inte heller behövt göra samma uppoffringar som på andra håll, och kunnat behålla större delen av styrkan genom både pandemi och inflation.
– Vi har inte sagt upp något folk här alls. Vi hade pensionsavgångar som inte ersattes, men nu har vi anställt två, tre nya. Så vi är tillbaka på styrkan som vi var på för ett par år sedan.
Framförallt levererar man fönster till privata kunder med villor, och tillverkar bara på beställning.
– Vi har inget på lager. Så fort vi tillverkar något så skickar vi iväg det. Det är absolut en fördel, stor orderstock är inget som vi vill ha.
Nu ser företaget positivt på 2025.
– Vi är nöjda och hoppas det håller i sig, säger Mikael Carlsson på RM Snickerier.
Tvåa på listan, strax ovanför RM Snickerier, finner vi Frödinge Hällerum Timber.
Bolaget jobbar med brutet verksamhetsår, så siffrorna (27,3 miljoner i vinst) avser både en del av 2022 och 2023.
– Verksamhetsåret var fortsatt gynnsamt för oss och vår bransch ur ett marknadsperspektiv. Det känns givetvis bra att ha ett par goda år i ryggen, särskilt nu när tiderna är mer utmanande, säger Angelica Karlsson, vd på Frödinge Hällerum.
Var det ett resultat ni hade räknat med?
– Vår bransch gick väldigt bra under pandemin och det var såklart ovisst hur länge efterfrågan och prisnivån skulle hålla i sig, det var helt enkelt svårt att sia om framtiden. Såhär i efterhand är det ett resultat som är högre än vad vi som företag är vana vid, men återgången av prisnivån skedde snabbare än vad vi väntat oss vilket märks än mer på de senare resultaten vi gör.
Några månader in på 2025 är läget ett annat för företaget.
– Framförallt kostnadssidan har ökat för oss med bland annat rekordhöga råvarupriser och färdigvarupriser på virke som inte lirar med kostnadsbilden.
Angelica Karlsson ser dock ljust på framtiden.
– Produkter från skogen är en mycket viktig pusselbit i den gröna omställningen och behovet av byggnation är fortsatt stort varpå vi tror att efterfrågan av våra produkter kommer tillbaka. Tyvärr påverkar en osäker omvärld detta negativt men jag tror inte marknaden kommer stå och stampa så länge till. Människan tenderar att vara mer otålig än så varpå jag tror att man snart börjar investera och bygga igen, för behovet finns.
Har ni några särskilda investeringar på gång?
– Vi fortsätter att investera i våra medarbetare och i vår arbetsmiljö, och vi gör ständiga förbättringar vid våra industrier för att få en effektiv produktion och vidareförädling, säger Angelica Karlsson.
Listan toppas av Åbro Bryggeri, som redovisade en vinst på hela 119,2 miljoner kronor år 2023.