Juryns motivering lyder som följer:
"En nyttig läsk för barn och vuxna med smak av småländsk sommar, småländska äpplen och jordgubbar - utan socker. Namnet hämtar inspiration från Astrid Lindgrens karaktärer och hennes humoristiska sätt att namnge saker. 100% Småland!”
Ett spontanköp av två ton jordgubbar blev startskottet
När Kajsa Leander på Berga Bruk tog fram Jordbubbis, var det med Astrid Lindgrens värld som målgrupp och för att göra ett nyttigt alternativ till läsk. De behövdes en dryck till barnen som ett alternativ till läsk.
– Axelssons i Aby, i grannbyn Stora Aby, har potatis- och jordgubbsodling så jag hälsade på dem, berättar Kajsa Leander. Plötsligt hade jag spontanköpt två ton jordgubbar!
Kajsa Leander arbetade fram ett recept på äpple och jordgubbar samt lite citron och morot för färgen. Joel Berg som är art director gjorde förpackning, något som marknadsjuryn fäster vikt vid. I tävlingen Matverk bedöms produkten av både en smakjury och en marknadsjury, den senare ska bedöma produktens marknadspotential.
Namnet Jordbubbis är inspirerat av Astrid Lindgrens underfundiga och humoristiska språk. Under sommaren blev den spritsiga drycken en favorit bland barnen.
– Den har sålt jättebra, säger Kajsa Leander. Eftersom den är lite kolsyrad och smakar mycket jordgubb är de ett gott alternativ till vanlig läsk.
Riksfinal med Mathias Dahlgren
Laget med Kajsa och Joel går nu vidare med sin nya produkt till riksfinalen i Nyköping den 31 januari till 1 februari 2017. Innan dess ska en smak- och marknadsjury under ledning av Mathias Dahlgren bedöma varje landskapsvinnare. Frågan är om jordgubbarna räcker till fler flaskor?
– Jodå, säger Kajsa Leander. Jag pressar för fullt här, så alla ska nog få smaka.