LĂ€rarna: "Viktigt att bevara barnets identitet"

ModersmÄlslÀrarna Ida Edman och Omed Alassafi tycker att modersmÄlsundervisningen har mÄnga viktiga funktioner för eleverna.

(FrÄn vÀnster) Anna Ljungqvist, Omed Alassafi och Ida Edman tycker att modersmÄlsundervisning Àr viktigt och ger resultat för elevernas utveckling i alla skolÀmnen.

(FrÄn vÀnster) Anna Ljungqvist, Omed Alassafi och Ida Edman tycker att modersmÄlsundervisning Àr viktigt och ger resultat för elevernas utveckling i alla skolÀmnen.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2020-10-13 06:00

Enlig lag Ă€r kommunen skyldig att ordna undervisning om det finns minst fem elever i ett sprĂ„k som önskar undervisning. I Vimmerby kommun finns 109 elever som fĂ„r modersmĂ„lsundervisning i arabiska, kurmanji (variant pĂ„ kurdiska), somaliska och ryska. 

Ida Edman och Omed Alassafi arbetar som modersmÄlslÀrare i arabiska och studiehandledare pÄ Astrid Lindgrens skola.

– Vi modersmĂ„lslĂ€rare Ă€r som en bro mellan tvĂ„ sprĂ„k. NĂ€r eleverna börjar hĂ€r i skolan med sitt modersmĂ„l kĂ€nner de sig mer trygga. Jag anser att det Ă€r viktigt att bevara barnets bakgrund, kultur och identitet, sĂ€ger Omed Alassafi.

– Även vi som kommer hit som vuxna har nĂ„got som heter tredje identitet; jag Ă€r inte arab, jag Ă€r inte svensk men jag har den i mitten och det Ă€r jĂ€ttebra att man förstĂ„r sitt modersmĂ„l och förstĂ„r svenska ocksĂ„, sĂ€ger Ida Edman. 

De upplever att modersmÄlsundervisningen ocksÄ gör att eleverna blir bÀttre pÄ svenska och hÀnger med bÀttre i alla Àmnen i skolan.

– Experter har flera bevis att elever som behĂ€rskar flera sprĂ„k har mer kunskaper och kan utvecklas fortare. Vi som modersmĂ„lslĂ€rare och studiehandledare mĂ€rker detta, vi ser att nĂ€r vi trĂ€ffar dem första gĂ„ngen nĂ€r vi gör kartlĂ€ggning av eleverna som Ă€r nyanlĂ€nda, sĂ„ mĂ€rker vi att de som Ă€r kunniga i sitt sprĂ„k lĂ€r sig bĂ€ttre, sĂ€ger Omed Alassafi.

Anna Ljungqvist Àr rektor pÄ Astrid Lindgrens skola och ansvarig för modersmÄlsundervisningen i hela kommunen.

– ModersmĂ„lslĂ€rarna Ă€r ocksĂ„ viktiga funktioner i och med att de fĂ„r jobba med en svensk vĂ€rdegrund, de kan förklara att sĂ„ hĂ€r fungerar det i en svensk skola och det hĂ€r gĂ€ller i Sverige, men de ska Ă€ndĂ„ undervisa om kulturen i hemlandet som sprĂ„ket har.

KD vill ju bland annat skrota undervisningen pÄ grund av att det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ behöriga lÀrare, hur ser det ut hÀr?

– Det Ă€r en utmaning och sĂ€rskilt i en sĂ„dan hĂ€r liten kommun. Det Ă€r lĂ€ttare i ett sprĂ„k som arabiska dĂ€r vi har sĂ„ mĂ„nga och man kan göra en kombinerad tjĂ€nst med att vara studiehandledare och stötta elever pĂ„ dagtid i skolan, sĂ€ger Ljungqvist och fortsĂ€tter:

– De personer jag fĂ„r tag som kan jobba som lĂ€rare ska ha en situation att kunna vara timanstĂ€lld, de kan ju inte leva pĂ„ att jobba tvĂ„ timmar i veckan, sĂ„ helt plötsligt fĂ„r de ett heltidsjobb och kanske efter tvĂ„-tre mĂ„nader sĂ„ sĂ€ger de att de inte kan komma lĂ€ngre. Är det sprĂ„ken som Ă€r smĂ„ hos oss Ă€r det svĂ„rt. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!