Enlig lag Àr kommunen skyldig att ordna undervisning om det finns minst fem elever i ett sprÄk som önskar undervisning. I Vimmerby kommun finns 109 elever som fÄr modersmÄlsundervisning i arabiska, kurmanji (variant pÄ kurdiska), somaliska och ryska.
Ida Edman och Omed Alassafi arbetar som modersmÄlslÀrare i arabiska och studiehandledare pÄ Astrid Lindgrens skola.
â Vi modersmĂ„lslĂ€rare Ă€r som en bro mellan tvĂ„ sprĂ„k. NĂ€r eleverna börjar hĂ€r i skolan med sitt modersmĂ„l kĂ€nner de sig mer trygga. Jag anser att det Ă€r viktigt att bevara barnets bakgrund, kultur och identitet, sĂ€ger Omed Alassafi.
â Ăven vi som kommer hit som vuxna har nĂ„got som heter tredje identitet; jag Ă€r inte arab, jag Ă€r inte svensk men jag har den i mitten och det Ă€r jĂ€ttebra att man förstĂ„r sitt modersmĂ„l och förstĂ„r svenska ocksĂ„, sĂ€ger Ida Edman.
De upplever att modersmÄlsundervisningen ocksÄ gör att eleverna blir bÀttre pÄ svenska och hÀnger med bÀttre i alla Àmnen i skolan.
â Experter har flera bevis att elever som behĂ€rskar flera sprĂ„k har mer kunskaper och kan utvecklas fortare. Vi som modersmĂ„lslĂ€rare och studiehandledare mĂ€rker detta, vi ser att nĂ€r vi trĂ€ffar dem första gĂ„ngen nĂ€r vi gör kartlĂ€ggning av eleverna som Ă€r nyanlĂ€nda, sĂ„ mĂ€rker vi att de som Ă€r kunniga i sitt sprĂ„k lĂ€r sig bĂ€ttre, sĂ€ger Omed Alassafi.
Anna Ljungqvist Àr rektor pÄ Astrid Lindgrens skola och ansvarig för modersmÄlsundervisningen i hela kommunen.
â ModersmĂ„lslĂ€rarna Ă€r ocksĂ„ viktiga funktioner i och med att de fĂ„r jobba med en svensk vĂ€rdegrund, de kan förklara att sĂ„ hĂ€r fungerar det i en svensk skola och det hĂ€r gĂ€ller i Sverige, men de ska Ă€ndĂ„ undervisa om kulturen i hemlandet som sprĂ„ket har.
KD vill ju bland annat skrota undervisningen pÄ grund av att det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ behöriga lÀrare, hur ser det ut hÀr?
â Det Ă€r en utmaning och sĂ€rskilt i en sĂ„dan hĂ€r liten kommun. Det Ă€r lĂ€ttare i ett sprĂ„k som arabiska dĂ€r vi har sĂ„ mĂ„nga och man kan göra en kombinerad tjĂ€nst med att vara studiehandledare och stötta elever pĂ„ dagtid i skolan, sĂ€ger Ljungqvist och fortsĂ€tter:
â De personer jag fĂ„r tag som kan jobba som lĂ€rare ska ha en situation att kunna vara timanstĂ€lld, de kan ju inte leva pĂ„ att jobba tvĂ„ timmar i veckan, sĂ„ helt plötsligt fĂ„r de ett heltidsjobb och kanske efter tvĂ„-tre mĂ„nader sĂ„ sĂ€ger de att de inte kan komma lĂ€ngre. Ăr det sprĂ„ken som Ă€r smĂ„ hos oss Ă€r det svĂ„rt.