Hälften av alla bilverkstäder i Sverige är anslutna till Kontrollerad bilverkstad. Bakom företaget finns bland annat Motormännens riksförbund, Konsumentverket och Bilindustriföreningen.
Kontrollerad bilverkstad har under perioden mars 2004 till maj 2006 mätt hur nöjda kunder är efter verkstadsbesök. Bilägare har fått svara på 13 frågor där 1:a varit det lägsta betyget och 5:a varit det högsta.
De enkätfrågor som fick minst antal 4:or och 5:or var "Fick du information om vad jobbet kostade?", "Fick du godkänna eventuella extraarbeten?" och "Stämde priset från inbokning till färdig bil?".
Anslutna bilverkstäder ska till kund lämna prisuppgift i förväg som överstiger 1 000 kronor. Om reparationskostnad inte kan lämnas före undersökning, måste ändå ansluten bilverkstad lämna prisuppgift till ägaren före själva reparationen. Kostnaden som lämnas kan vara ett fast pris, ett högstapris eller ett ungefärligt pris. Om nytt fel upptäcks vid reparation måste ansluten bilverkstad kontakta bilägaren, såvida inte kostnaden för den nya reparationen är låg jämfört med priset på tidigare beställt arbete.
Lagar bättre än prissätter
Ständigt får landets bilverkstäder lägre betyg på frågor som gäller prisinformation och information om extra arbeten.Motormännens riksförbund upplever dock inte några problem med prisuppgift till bilägare i länet.Totalt lämnas få klagomål in.
Enkäter besvarade av bilägare visar att dessa är minst nöjda med bilverkstädernas prisinformation. Ett problem som inte tycks gälla i Kalmar län.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!