Klassiska Vimmerbybutiken söker TikTok-stjärna – satsar på godis

Rosins pappershandel, en av Vimmerbys äldsta affärer, bytte ägare tidigare i år. 
45-årige mångsysslaren Jonas Fors kom in och nu vill han satsa på att bredda verksamheten, kanske på ett något otippat sätt.
– Vi har många ben att stå på, säger han.

 "Det är en ära, en gammal fin och väletablerad Vimmerbybutik. Alldeles för fin för att försvinna från stan", sa Jonas Fors när det blivit klart att han tar över Rosins pappershandel.

"Det är en ära, en gammal fin och väletablerad Vimmerbybutik. Alldeles för fin för att försvinna från stan", sa Jonas Fors när det blivit klart att han tar över Rosins pappershandel.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2025-06-17 06:00

I ett inlägg i sociala medier söker pappershandeln nu en TikTok-stjärna som ska hjälpa till att marknadsföra ett nytt varumärke som ska sälja frystorkat godis, bland annat i pappershandeln. Spretigt? Nja inte särskilt, om man frågar Jonas Fors.

– Det kan väl kännas som att det kommer lite från sidan men det gör det egentligen inte, det här är något som vi funderat på långt innan vi tog över Rosins. Vi har många ben att stå på och det är ju alltid bra att utveckla verksamheten. Jag tycker att det passar alldeles ypperligt nu när vi har en butik, säger han till Vimmerby Tidning.

Jonas Fors är för många känd som lokalfotbollsprofil. Han är även delägare i padelhallen i Storebro och dessutom chipssäljare för Orkla. En stor del av satsningen är, berättar han, att man vill hjälpa till och stötta föreningar i närområdet.

– Genom att de kan sälja produkten och få halva intäkterna. Jag som gammal fotbollsspelare vet ju själv hur tufft föreningarna kan ha det i dessa tider. Det här är ju något helat annat än att sälja kakor och frystorkat godis är i ropet nu, säger han.

Hur kommer TikTok in i allt det här? 

– Det är idag en väldigt bra plattform för att nå en yngre målgrupp, och det är en sådan produkt vi ska sälja. Vi letar efter någon som är sjukt grym på TikTok och vill vara med och skapa content, som vi inte har tid med själva. Det hade varit jättekul att hitta rätt person, en lokal ungdom hade varit fantastiskt och vi har redan haft några som visat intresse.

Jonas Fors hoppas på att satsningen ska kunna dra igång i mitten utav juli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!