Jubileumskonsert för 70-årig musikförening

"Giv mig solen", är slutrepliken i Ibsens pjäs Gengångare. Så har vi nog alla önskat, och med trettondagen kom verkligen solen till Vimmerby och har sedan dess strålat.

Stockholmskvartetten bestående av Ylva Larsson Svanström, violin, Berit Mattson, violin, Jakob Ruthberg, viola och Tommy Svanström, violoncell, samt sopranen Cecilia Nanneson och ställde till med en sjusärdeles jubileumskonsert för sjuttioåriga Sevedebygdens musikförening. Foto: Roelof Stroetinga

Stockholmskvartetten bestående av Ylva Larsson Svanström, violin, Berit Mattson, violin, Jakob Ruthberg, viola och Tommy Svanström, violoncell, samt sopranen Cecilia Nanneson och ställde till med en sjusärdeles jubileumskonsert för sjuttioåriga Sevedebygdens musikförening. Foto: Roelof Stroetinga

Foto:

Vimmerby2018-01-10 14:00

Med solen kom Stockholmskvartetten (Ylva Larsson Svanström, violin, Berit Mattson, violin, Jakob Ruthberg, viola och Tommy Svanström, violoncell) samt sopranen Cecilia Nanneson och ställde till med en sjusärdeles jubileumskonsert för sjuttioåriga Sevedebygdens musikförening. Och nog hade musikföreningen rullat upp ärmarna och förberett en festafton med gran och pepparkakor och nyårsmusik från Wien på högtalare, godispåsar och sprudlande Kivikscider. Så togs den förväntansfulla hundrahövdade publiken emot, och nog uppskattades firandet, naturligtvis främst för konserten.

Vals och opera

Musikaftonen spände mellan Henry Purcell (1659-1695) och Stefan Nilsson (f.1955). Självklart fanns wienervalsen med - det är ju nyårstider- och även en nyare fin melodi i valstakt av Eric Satie (1866-1925) framfördes av den glittrande sopranen Cecilia Nanneson. Tangon fick också stort utrymme, bl.a. i "Fuga y misterio" av den store argentinske kompositören Astor Piazzolla (1921-1992), en läcker fuga som inleddes med cellon och avslutades med första fiolen.

Operaarior och visor serverade Cecilia med samma briljans och säkerhet - Susannas aria ur Mozarts Figaros bröllop, Viljasången ur Lehárs Glada änkan (som hon ju spelat och sjungit på Operan) som älskade moderna örhängen som Over the rainbow och Gabriellas sång. Cecilia var dessutom en härlig berättare som introducerade musikstyckena med charm och kunnighet, vilket också Jacob Ruthberg gjorde, självironiskt och humoristiskt.

Kvartetten spelade som sagt Piazzollas Fuga y misterio och både Purcells Air och Rondeau ur Abdelazer (ursprungligen ett mellanaktsstycke i pjäsen) och Mozarts stråkkvartett i G-dur med kärlek och strålande humör. Liksom jubileumskonsertens artister får den lyhörda och mottagliga publiken de varmaste applåder.

Slutligen ännu ett litterärt citat, förmedlat av Eric Schüldt i P2:Gunnar Ekelöf skrev till sin skrivkrampande kollega:"Lyssna på musik! Lyssna på Mozart!" Med detta önskar jag alla ett gott nytt musikår!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!