”Är det någon som kör i kväll?” Frågan som ofta kommer upp på Facebook under helgkvällar fick Lena Wangenholm från Storebro att reagera.
– En kväll när jag inte hade något att göra skrev jag ut på Facebook att jag kunde köra. Då var det en kille som ville till Pumpen men som inte hade skjuts som blev jätteglad att jag erbjöd mig.
Fanns en grupp
Det Lena Wangenholm inte visste då var att det fanns en grupp på sociala medier där man kunde erbjuda –och efterfråga- skjuts.
– Jag fick reda på att den här gruppen fanns men att dåvarande administratörer av gruppen, ville lägga ner. Då skrev jag till dem att det vore synd om det här läggs ner och då tyckte de att jag verkade intresserad och de ville ha mig som administratör.
Lena Wangenholm tog över som administratör för gruppen i oktober och utökade samtidigt till att även erbjuda skjuts i Hultsfred.
– Jag tänkte att läget är nog lika illa i Hultsfred. Medlemsantalet var när de lämnade över någonting på 200, men nu är vi drygt 300 medlemmar i gruppen så det har rasat in medlemmar på bara en månad.
– Den som kan tänka sig att köra skriver det på sidan, och den som behöver skjuts kan slänga ut frågan ”vem kan köra i kväll”. Sen kontaktar de varandra. Det är viktigt att poängtera att det här inte är någon firma som ska konkurrera med befintliga transportföretag, det här görs upp mellan chauffören och den som åker med. Den resande betalar vad den tycker det är värt att komma från dörr till dörr, säger Lena Wangenholm.
– Moster Stina kanske inte kan ta sig till sin väninna efter klockan sju, eftersom det inte finns någon taxiverksamhet då. Men nu kan hon det för det finns massa ungdomar som inte gör annat än är ute och kör och då kan man föra ihop dem.
– Det vet jag inte för det görs upp mellan den som kör och den som åker.
I gruppen turas medlemmarna om att köra och Lena Wangenholm tror att detta har varit till hjälp för hela samhället, exempelvis polis och socialen.
– Det körs kanske inte lika mycket på fyllan när det finns folk som kör, det kan vara unga flickor som ska hem en kväll och slipper att gå om någon kan köra dem.
Hon betonar att det dock inte är något man kan tjäna några pengar på.
– Det här är ingen verksamhet, det handlar om vänner som hjälper vänner. Det är det som är den geniala idén. Nu finns det en sida där man kan fråga om det finns någon som kan köra till krogen en kväll.
– Det är ett behjärtansvärt initiativ av medmänniskor. Jag kallar det för civilkurage, något som knappt finns i dag, säger Lena Wangenholm.
***
Vimmerby Taxi som har hand om taxiverksamheten i kommunen dagtid till klockan 19, menar att det privata initiativet till skjuts i sociala medier är en konkurrent till deras företag.
– Det är väl bara att stänga ner taxi helt och hållet, säger Christer Bergqvist, ordförande Vimmerby Taxi.
De körningar som taxibolaget har i dag kommer försvinna om det kommer nya, privata och billigare alternativ till taxiverksamhet i Vimmerby, tror Christer Bergqvist.
– De kan ju knappast ta betalt för den här tjänsten, då vore det ren svarttaxi, så de måste ju köra gratis. Och då är det klart att man väljer att åka med dem.
– Om vi ska ha en personal i tjänst en lördag kväll så måste vi betala ut lön mellan klockan 19 och 03.00, och då är det kanske tre personer som åker med taxi under den tiden. Varför ska vi sitta med personal och vänta på körning som inte kommer? Det är bara att ta bort taxi, det gör KLT åt oss, även Vimmerby kommun och nu även privatpersoner. Det är så pressade priser i dag och det är till och med företag från Norrköping som kommer hit och tar körning från oss, säger Christer Bergqvist.
Facebookgruppens fokus ska vara helger och sena kvällar som en reaktion på att det inte finns taxi under de tiderna. Är de en konkurrens till er ändå?
– Ja, det blir det ju. Det finns ingen chans att konkurrera med de som kör gratis, vilket de måste göra. De få körningar vi har försvinner med det här, säger Christer Bergqvist.
Enligt gruppens administratör handlar ”skjutsgruppen” i sociala medier om medmänsklighet och civilkurage, något som Christer Bergqvist inte håller med om.
– Jag tycker det är bättre att hjälpa företagen som verkligen har hand om tjänsten istället.