IKEA, Liseberg – och ALV

Astrid Lindgrens Värld är ett av Sveriges starkaste varumärken.
Det konstaterar företaget Evimetrix mätning för 2016.
Men det finns svenska symbolföretag som är bra mycket starkare…

Foto: Fotograf saknas!

Vimmerby2016-09-29 08:24

Sedan förra årets mätning har sagoparken i Vimmerby tagit ett skutt uppåt på listan, från 21:a plats till 17:e.

I toppen, alltså de starkaste varumärkena i Sverige, hittar vi föga förvånande IKEA, Yes och Gekås Ullared.

Faktum är att kampen är hård om att behålla toppositionerna. För att bli nominerade i Evimetrix tävling räcker det inte med att vara välkänd – man måste också vara omtyckt av konsumenterna.

– Vi har funnits i 70 år och har hela tiden fortsatt vara relevanta och starka i Sverige. Det beror på att vi aldrig är nöjda. Det ligger i vårt dna att utveckla bättre produkter och kommunikation. Att vara så gammal i kroppen men ung i huvudet är en stor del av framgången, förklarar IKEA Sveriges marknadschef Patrik Nygren-Bonnier.

Sedan 2002 har varumärkesundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award genomförts. Undersökningen är en av Sveriges största mätningarna av attityder till olika varumärken. I år har drygt 6 000 slumpmässigt valda konsumenter uttalat sig om 500 varumärken i 35 branscher.

Topp 20
1 (1) IKEA
2 (2) Yes
3 (18) Gekås Ullared
4 (5) ICA
5 (4) Liseberg
6 (7) Zoégas Kaffe
7 (34) Fjällräven
8 (16)  Kolmårdens Djurpark
9 (3) Google
10 (20) iPhone
11 (10)  Clas Ohlson
12 (13) Friskis & Svettis
13 (9)  Wasabröd
14 (14)  Volvo
15 (15)  SVT Play
16 (28)  Gevalia
17 (21) Astrid Lindgrens Värld
18 (12) Samsung TV-apparater
19 (39) Mio
20 (23) Samsung Telefoner
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om