Sedan förra årets mätning har sagoparken i Vimmerby tagit ett skutt uppåt på listan, från 21:a plats till 17:e.
I toppen, alltså de starkaste varumärkena i Sverige, hittar vi föga förvånande IKEA, Yes och Gekås Ullared.
Faktum är att kampen är hård om att behålla toppositionerna. För att bli nominerade i Evimetrix tävling räcker det inte med att vara välkänd – man måste också vara omtyckt av konsumenterna.
– Vi har funnits i 70 år och har hela tiden fortsatt vara relevanta och starka i Sverige. Det beror på att vi aldrig är nöjda. Det ligger i vårt dna att utveckla bättre produkter och kommunikation. Att vara så gammal i kroppen men ung i huvudet är en stor del av framgången, förklarar IKEA Sveriges marknadschef Patrik Nygren-Bonnier.
Sedan 2002 har varumärkesundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award genomförts. Undersökningen är en av Sveriges största mätningarna av attityder till olika varumärken. I år har drygt 6 000 slumpmässigt valda konsumenter uttalat sig om 500 varumärken i 35 branscher.