– Det går att göra mycket med rätt grejer där jag hör
inspelningen på ett helt annat sätt, så är det sällan i inspelningsstudion. Där
kan det vara en större del att få alla överens än att skruva på rattar, säger
”Henke” Alsér.
De båda ljudentusiasterna i Vimmerby ser samarbetet som
början på en helt annan syn på ljudet i hela musikbranschen.
– Vi vill koppla ihop alla fyra grundpelarna, från artisten i
inspelningsstudion till lyssnaren hemma i vardagsrummet på ett sätt som inte
skett tidigare, säger Jörgen Nilsson.
Hans fascination och känsla för ljudkvalité är obestridligt
omvittnad. Nu har han fått sällskap av ytterligare en kapacitet i ”Henke” Alsér
som efter många år som ljudtekniker i olika studios flyttat hem till Vimmerby.
– Vi kommer från varsitt håll, jag från konsumentsidan, och
Henke från musiker- och inspelningssidan, och vi har samma synsätt och vill
samma sak, säger Jörgen Nilsson
– Det är som två uppdelade världar, nu har vi hittat rätt för
att få ihop de två världarna, säger ”Henke” Alsér.
Han är utbildad ljudtekniker och har många årserfarenhet som
ljudtekniker, producent och musiker. Han har samarbetet med namnkunniga
artister från världsscenen som exempelvis Coldplay, som han livemixade i
Göteborg, Robyn, The Hives, Soundtrack of our Lives, Alphaville, Paolo Mendonca
och Helen Sjöholm.
Sen ett år är han tillbaka i hemstaden Vimmerby och håller på
att bygga både bostad och en studio i Toverumstrakten. Därifrån tänker han
fortsätta jobba med ljudteknik och musik på samma nivå som tidigare.
Jörgen Nilsson har i sitt arbete med ljudsystem kommit fram
till att högtalarkvalitén i de flesta inspelningsstudior inte håller alls samma
kvalité som högtalarna konsumenterna har där hemma.
”Henke” Alsér instämmer till fullo.
– Det finns ingen ”top of the line”, som exempelvis TAD, som
Jörgen jobbat med i många år. I studiovärlden har man inte ens tittat åt det
hållet, säger han.
Jörgen och Henrik säger att studiorna runt om i världen har
under alla år trott att de haft de bästa högtalarna. Med resultat att
inspelningarna inte kunnat nå upp till maximal ljudkvalité. Men nu har de
kunnat visa att så är inte fallet.
Hur kommer det sig då?
Jo, konkurrensen är så mycket större inom
konsumentproduktsidan kontra den professionella studiovärldens produkter. Man
förstår det tydligt när det finns upp emot 1 300 olika högtalarfabrikat på
konsumentsidan och bara runt 50-talet på den professionella sidan.
Hela kedjan
– Kvalitén drivs framåt av konkurrens och av att stora
investeringar kan göras inom de stora internationella företagen på
konsumentsidan. Det driver på både teknik och materialval i högtalarna. Detta
gör att de bästa konsumentprodukterna idag är extremt bra och bättre än alla
kända professionella produkter, säger de.
”Henke” Alsér och Jörgen Nilsson ser framåt och hoppas kunna
utveckla samarbetet till att omfatta workshops där hela kedjan från artist,
tekniker, producenter och konsumenter deltar för att själva höra hur olika
återgivningar blir.
Tillsammans har de gjort en del tester vid både
studioinspelningar och livesinspelningar och använt topphögtalare vid
ljudtekniskt arbete som exempelvis mastring.
– Med det här sättet att jobba hör man saker från
inspelningen som man inte gör annars, och kan därmed göra något åt det. Det går
inte med otillräckliga högtalare. Hur kan man påverka det man inte hör? säger
Jörgen Nilsson.
Ett exempel är återigen Vimmerbyaktuella artisten Dan Reed,
världskänd från bandet Dan Reed Network som hade stora framgångar i början av
1990-talet.
När han nu släpper ett nytt soloalbum har det mastrats i
Vimmerby av ”Henke” Alsér och med utrustning som Jörgen Nilsson
tillhandahåller.
– Han blev helt tagen när han hörde ljudet, och beskrev det
som en fantastisk upplevelse och stämde helt in i min beskrivning att det är
”fjärde dimensionen” i en musikupplevelse.
– När det sen blev tal om nya plattan, tyckte jag den borde
mastras i Vimmerby. Han sa; varför inte. Men sen hörde vi inget, och plötsligt
fick jag se på nätet att han gjort upp med en studio i New York.
– Jag tog ny kontakt och undrade om han inte ville ha det
bästa ljudet, och vi fick chansen att testa med en låt. Det gav oss två
vinylutgåvor och direkt efter det fick vi hela albumet, berättar Jörgen
Nilsson.
Albumet släpps i London den 14 september. Men en vecka innan
blir det en för–relaesefest med konsert av Dan Reed på Kröngården i Vimmerby.
– Det är riktigt stort med en sån release i lilla Vimmerby.