Henrik Alsér mastrar världsartistens platta

Världsartisten Dan Reed föll pladask när han fick höra ljudet efter Henrik ”Henke” Alsérs mastringsjobb med en låt till nya plattan. Följden blev att hela plattan har mastrats i Vimmerby av ljudteknikern ”Henke” Alsér i samarbete med Jörgen Nilsson på Ultimate sound som står för utrustningen.

En ny ljudnivå. Henrik ”Henke” Alsér (tidigare Gustafsson), t.h har flyttat tillbaka till Vimmerby och börjat samarbeta med Jörgen Nilsson på Ultimate. Det har redan lett till att världsartisten Dan Reeds nya skiva mastrats av ”Henke” Alsér i Vimmerby. Han har samarbeten med artister som Coldplay, The Hives och Robyn i sitt CV.

En ny ljudnivå. Henrik ”Henke” Alsér (tidigare Gustafsson), t.h har flyttat tillbaka till Vimmerby och börjat samarbeta med Jörgen Nilsson på Ultimate. Det har redan lett till att världsartisten Dan Reeds nya skiva mastrats av ”Henke” Alsér i Vimmerby. Han har samarbeten med artister som Coldplay, The Hives och Robyn i sitt CV.

Foto: Fotograf saknas!

Vimmerby2017-08-09 16:00

– Det går att göra mycket med rätt grejer där jag hör inspelningen på ett helt annat sätt, så är det sällan i inspelningsstudion. Där kan det vara en större del att få alla överens än att skruva på rattar, säger ”Henke” Alsér.
De båda ljudentusiasterna i Vimmerby ser samarbetet som början på en helt annan syn på ljudet i hela musikbranschen.
– Vi vill koppla ihop alla fyra grundpelarna, från artisten i inspelningsstudion till lyssnaren hemma i vardagsrummet på ett sätt som inte skett tidigare, säger Jörgen Nilsson.

Hans fascination och känsla för ljudkvalité är obestridligt omvittnad. Nu har han fått sällskap av ytterligare en kapacitet i ”Henke” Alsér som efter många år som ljudtekniker i olika studios flyttat hem till Vimmerby.
– Vi kommer från varsitt håll, jag från konsumentsidan, och Henke från musiker- och inspelningssidan, och vi har samma synsätt och vill samma sak, säger Jörgen Nilsson
– Det är som två uppdelade världar, nu har vi hittat rätt för att få ihop de två världarna, säger ”Henke” Alsér.

Han är utbildad ljudtekniker och har många årserfarenhet som ljudtekniker, producent och musiker. Han har samarbetet med namnkunniga artister från världsscenen som exempelvis Coldplay, som han livemixade i Göteborg, Robyn, The Hives, Soundtrack of our Lives, Alphaville, Paolo Mendonca och Helen Sjöholm.
Sen ett år är han tillbaka i hemstaden Vimmerby och håller på att bygga både bostad och en studio i Toverumstrakten. Därifrån tänker han fortsätta jobba med ljudteknik och musik på samma nivå som tidigare.
Jörgen Nilsson har i sitt arbete med ljudsystem kommit fram till att högtalarkvalitén i de flesta inspelningsstudior inte håller alls samma kvalité som högtalarna konsumenterna har där hemma.
”Henke” Alsér instämmer till fullo.

– Det finns ingen ”top of the line”, som exempelvis TAD, som Jörgen jobbat med i många år. I studiovärlden har man inte ens tittat åt det hållet, säger han.
Jörgen och Henrik säger att studiorna runt om i världen har under alla år trott att de haft de bästa högtalarna. Med resultat att inspelningarna inte kunnat nå upp till maximal ljudkvalité.  Men nu har de kunnat visa att så är inte fallet.
Hur kommer det sig då?
Jo, konkurrensen är så mycket större inom konsumentproduktsidan kontra den professionella studiovärldens produkter. Man förstår det tydligt när det finns upp emot 1 300 olika högtalarfabrikat på konsumentsidan och bara runt 50-talet på den professionella sidan.
Hela kedjan
– Kvalitén drivs framåt av konkurrens och av att stora  investeringar kan göras inom de stora internationella företagen på konsumentsidan. Det driver på både teknik och materialval i högtalarna. Detta gör att de bästa konsumentprodukterna idag är extremt bra och bättre än alla kända professionella produkter, säger de.
”Henke” Alsér och Jörgen Nilsson ser framåt och hoppas kunna utveckla samarbetet till att omfatta workshops där hela kedjan från artist, tekniker, producenter och konsumenter deltar för att själva höra hur olika återgivningar blir.
Tillsammans har de gjort en del tester vid både studioinspelningar och livesinspelningar och använt topphögtalare vid ljudtekniskt arbete som exempelvis mastring.
– Med det här sättet att jobba hör man saker från inspelningen som man inte gör annars, och kan därmed göra något åt det. Det går inte med otillräckliga högtalare. Hur kan man påverka det man inte hör? säger Jörgen Nilsson.

Ett exempel är återigen Vimmerbyaktuella artisten Dan Reed, världskänd från bandet Dan Reed Network som hade stora framgångar i början av 1990-talet.
När han nu släpper ett nytt soloalbum har det mastrats i Vimmerby av ”Henke” Alsér och med utrustning som Jörgen Nilsson tillhandahåller.
– Han blev helt tagen när han hörde ljudet, och beskrev det som en fantastisk upplevelse och stämde helt in i min beskrivning att det är ”fjärde dimensionen” i en musikupplevelse.

– När det sen blev tal om nya plattan, tyckte jag den borde mastras i Vimmerby. Han sa; varför inte. Men sen hörde vi inget, och plötsligt fick jag se på nätet att han gjort upp med en studio i New York.
– Jag tog ny kontakt och undrade om han inte ville ha det bästa ljudet, och vi fick chansen att testa med en låt. Det gav oss två vinylutgåvor och direkt efter det fick vi hela albumet, berättar Jörgen Nilsson.
Albumet släpps i London den 14 september. Men en vecka innan blir det en för–relaesefest med konsert av Dan Reed på Kröngården i Vimmerby.
– Det är riktigt stort med en sån release i lilla Vimmerby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om