â Trafiken Ă€r viktig, det tycker bĂ„de vi och medborgarna, berĂ€ttar Gabriella Bodger, nĂ€r Vimmerby Tidning trĂ€ffar henne pĂ„ hennes kontor i polishuset i Vimmerby.
Det finns en hel del att tÀnka pÄ nÀr man fÀrdas pÄ vÀgarna. Vad som gÀller finns författat i trafikförordningen.
VÀnstersvÀngar pÄ bÄde större och mindre vÀgar kan vara knepigt. Hur ska man tÀnka hÀr?
â NĂ€r det gĂ€ller vĂ€nstersvĂ€ngar sĂ„ stĂ„r det i trafikförordningen att âdet fĂ„r ske utan fara eller onödiga hinder, men dĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ ha uppmĂ€rksamhet pĂ„ trafiken bakom och körbanans mitt.â Man mĂ„ste ligga placerad pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Det finns ingen regel som sĂ€ger att det ska vara si eller sĂ„ mĂ„nga bilar bakom utan det mĂ„ste ske pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, för om det orsakar en trafikolycka nĂ€r du gör en vĂ€nstersvĂ€ng dĂ„ Ă€r det vĂ„llande till olyckan.
Enligt Bodger sker olyckor till följd av ouppmÀrksamma vÀnstersvÀngar emellanÄt, bÄde pÄ större vÀgar och inne i gatutrafiken. NÀr man svÀnger mÄste man signalera med blinkers.
Men nÀr ska man blinka i rondeller?
â Man ska blinka sig ut frĂ„n cirkulationsplatsen, men det Ă€r inte fel att blinka vĂ€nster om man ska det men dĂ„ gĂ€ller det ocksĂ„ att ligga rĂ€tt placerad i cirkulationsplatsen.
Att hĂ„lla avstĂ„nd i trafiken Ă€r viktigt och finns ocksĂ„ reglerat i trafikförordningen dĂ€r det stĂ„r följande: "avstĂ„ndet till framförvarande fordon ska anpassas sĂ„ att det inte finns risk för pĂ„körning om den saktar ner eller stannar. Man ska anpassa avstĂ„ndet sĂ„ att man underlĂ€ttar andra trafikanters omkörningar.â.
Men finns det nÄgon tumregel för vad som Àr ett bra avstÄnd?
â Man brukar prata om tresekundersregeln. Men jag tycker att det kan vara lite farligt att sĂ€ga just tre sekunder, för det Ă€r sĂ„ olika vad man har för reaktionsförmĂ„ga och sĂ„ dĂ€r. Men en tumregel Ă€r att ha Ă„tminstone tre sekunder, sen kan man titta pĂ„ de vita reflexstolparna sĂ„ att man kanske har tre sĂ„na emellan, sĂ€ger Bodger.
â Sen spelar det in hur vĂ€gbanan ser ut â Ă€r det halt ute sĂ„ kanske inte tre sekunder rĂ€cker, dĂ€r mĂ„ste man ha lite fingertoppskĂ€nsla.
En inte helt ovanlig syn pÄ vÀgarna runtom Hultsfred och Vimmerby Àr a-traktorer, fordon som har en högst tillÄten hastighet pÄ 30 km/h. PÄ vÀgar med högre hastigheter bildas det kö bakom a-traktorer fort.
Men vad gÀller egentligen? MÄste a-traktorn svÀnga av pÄ p-fickor för att slÀppa förbi bilar?
â Jag grottade ner mig lite i trafikförordningen kring det och vi hittade ingenting om att a-traktorn Ă€r skyldiga att slĂ€ppa förbi. DĂ€remot Ă€r de skyldiga till att ligga till höger sĂ„ att man underlĂ€ttar för andra trafikanter.
FÄr man korsa en heldragen linje för att köra om en a-traktor?
â Nej, den enda gĂ„ngen man fĂ„r köra över en heldragen linje Ă€r om man ska passera ett hinder eller liknande, annars ska man inte göra det. Det vĂ€rsta tĂ€nkbara Ă€r att man orsakar en trafikolycka men om man inte gör det och vi ser det sĂ„ kan man fĂ„ en ordningsbot.
SÀttet som en del utsmyckar sina bilar eller a-traktorer kan ocksÄ dra pÄ sig böter frÄn ordningsmakten.
â NĂ„got som Ă€r ganska vanligt Ă€r att man har de hĂ€r âpoppiesâ i rutan. Det Ă€r smĂ„ lampor som luktar. De lyser i olika fĂ€rger och man fĂ„r ha dem, men dĂ„ fĂ„r de bara visa vitt eller gult framĂ„t. SĂ„ har man nĂ„gon annan fĂ€rg kan man fĂ„ en böter.
Solfilm pÄ framrutor Àr ocksÄ vanligt förekommande, men inte heller det Àr tillÄtet eftersom det pÄverkar sikten.
â Jag personligen brukar se om man kan ta bort det istĂ€llet för att ge en böter direkt. Sen finns det de som man fĂ„r sĂ€ga till mĂ„nga gĂ„nger och dĂ„ kanske det bara hjĂ€lper med böter.
Gabriella Bodger och kommunpolis HÄkan Karlsson lyfter ett problem som emellanÄt Äterkommer i trafiken.
â Det förekommer dĂ„ och dĂ„ att vi stoppar gamla mĂ€nniskor i trafiken och fĂ„r förklara olĂ€mpligheten i att de kör bil. För mĂ„nga Ă€ldre mĂ€nniskor Ă€r körkortet vĂ€ldigt kĂ€rt och tycker det Ă€r jĂ€ttejobbigt att bli av med det, men det hĂ€nder att vi fĂ„r ta körkortet ibland, sĂ€ger Bodger.
â Det Ă€r ett bekymmer nĂ€r de gamla inte med automatik blir kontrollerade. Har man vĂ€l fĂ„tt sitt körkort sĂ„ Ă€r det nĂ€stan bara vi i polisen som kan ta det ifrĂ„n dem. Man kunde önska att vid 80-Ă„rsĂ„lder sĂ„ skulle det finnas en lĂ€karkontroll med tanke pĂ„ körkortsinnehavet, det borde vara rutin men sĂ„ Ă€r det inte, sĂ€ger Karlsson.