Han vill fÄ fler Vimmerbybor att ta cykeln till jobbet

Starten för Trafikantveckan gick i Vimmerby, dÀr en och annan cyklist stoppades och fick goodiebag av energi- och klimatrÄdgivare Daniel HÀgerby.

Amanda Eriksson Berglund, 16, blev glatt överraskad nÀr hon stoppades av Daniel HÀgerby och fick en goodiebag.
"Kul! Jag tar oftast cykeln till skolbussen, jag gillar att trÀna och fÄr motion".

Amanda Eriksson Berglund, 16, blev glatt överraskad nÀr hon stoppades av Daniel HÀgerby och fick en goodiebag. "Kul! Jag tar oftast cykeln till skolbussen, jag gillar att trÀna och fÄr motion".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2020-09-17 12:13

– De som redan gör nĂ„got bra fĂ„r en klapp pĂ„ axeln. Och kanske resulterar det i mer diskussioner kring fikabordet, sĂ€ger han.

Den 16-22 september pĂ„gĂ„r Europeiska trafikantveckan, ett initiativ dĂ€r Energi- och klimatrĂ„dgivningen uppmuntrar fler att ta sig till jobbet pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt - pĂ„ cykel. Daniel HĂ€gerby, energi- och klimatrĂ„dgivare i sex kommuner, inledde veckan i Vimmerby för att ge extra energi med en liten överraskningspĂ„se till de redan duktiga. 

– Kanske gör det att de hĂ„ller i lite extra med sitt cyklande och det kan resultera i diskussioner.

En som fick bromsa in var Jonas Adolfsson, pÄ vÀg hem till Södra Vi.

– Jag samĂ„ker med pappa pĂ„ morgnarna, och cyklar hem frĂ„n jobbet. Det Ă€r lite lagom lĂ„ngt och sĂ„ Ă€r trĂ€ningen avklarad innan kvĂ€llen, sĂ€ger han.

undefined
Jonas Adolfsson tar cykeln hem till Södra Vi, nÀr arbetspasset i Vimmerby Àr slut. En tumme upp pÄ det, frÄn Daniel HÀgerby.

Jonas sÀtt att ta sig hem frÄn jobbet Àr skolexempel pÄ hur man kan trÀna tidseffektivt, tycker Daniel HÀgerby, som ocksÄ Àr medveten om de vardagshinder som kan sÀtta kÀppar i hjulen.

– MĂ„let Ă€r ju att fĂ„ fler att ta cykeln, Ă€ven pĂ„ landsbygd och i mindre stĂ€der. Men alla har sina skĂ€l till att det inte blir av i den utstrĂ€ckning man vill. GĂ„r jag till mig sjĂ€lv har jag cyklat till jobbet, bĂ„de nĂ€r jag haft tre, eller Ă„tta, mil. Men dĂ„ satt jag pĂ„ kontorsstolen eller i soffan dĂ€remellan. Idag har jag lantbruk vid sidan av jobbet och Ă€r dessutom smĂ„barnsförĂ€lder. 

Gör kommunerna tillrÀckligt för att underlÀtta trafiksÀkert cyklande för invÄnarna?

– Nej. Det Ă€r lĂ€tt att ta beslut om cykelvĂ€g om man kan ta av exempelvis Ă„kermark och sĂ„ lĂ€nge det bara handlar om pengar, men om det handlar om att ta bort en fil i vĂ€gbanan eller parkeringsplatser vĂ„gar man inte, inte om det inkrĂ€ktar pĂ„ bilismen.

undefined
"Det finns mer att göra. Men bil och cykel behöver inte stÄ i motsatsförhÄllande till varandra", sÀger Ola Gustafsson (KD), ordförande i samhÀllsbyggnadsutskottet.

Ola Gustafsson (KD), ordförande i kultur- och fritidsutskottet samt samhÀllsbyggnadsutskottet, hÄller med om att kommunen kan göra mer för att underlÀtta cyklandet.

– Det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got vi jobbar med. SamhĂ€llsbyggnadsutskottet har gett samhĂ€llsavdelningen i uppdrag att ta fram en trafikstrategi, dĂ€r en cykelstrategi ingĂ„r. Vi behöver en helhetssyn, titta pĂ„ om cykelstrĂ„ken finns pĂ„ rĂ€tt plats och att de binds samman som de ska. Men vi ser ocksĂ„ över parkeringar, som jag ser det behöver bil och cykel inte stĂ„ i motsats till varandra, det mĂ„ste fungera för bĂ„de bilister och cyklister i kommunen.

Daniel HÀgerby Àr sjÀlv nÄgot av cykelkÀndis. Tidigare har han gÀrna cyklat till jobbet, till och med nÀr han hade drygt Ätta mil. "Men dÄ hade jag en snabb cykelbil".
Daniel HÀgerby Àr sjÀlv nÄgot av cykelkÀndis. Tidigare har han gÀrna cyklat till jobbet, till och med nÀr han hade drygt Ätta mil. "Men dÄ hade jag en snabb cykelbil".
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!