Fortsatt dålig asfalt på många gator i Vimmerby

Badhusgatan. Kampgatan. Parkgatan. Östra Tullportsgatan. Södra Industrigatan är några exempel. Det är gott om gator i Vimmerby med håligheter och bortgrävd asfalt som ännu inte lagats.

Höga asfaltskanter och relativt stora ytor är obelagda på Badhusgatan. Badhusgatan ingår i återställning som vi startar i april. Vi har många hål i just det området som vi just nu sammanställer för att lägga beställning på arbetet", säger gatuchef Roger Lindell..

Höga asfaltskanter och relativt stora ytor är obelagda på Badhusgatan. Badhusgatan ingår i återställning som vi startar i april. Vi har många hål i just det området som vi just nu sammanställer för att lägga beställning på arbetet", säger gatuchef Roger Lindell..

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-03-06 18:00
undefined
Ett exempel där asfalteringen på gatorna i Vimmerby är eftersatt är den här korsningen vid Träningshuset och kyrkan där mycket trafik passerar.

Vimmerby Tidning ställde gatuchefen Roger Lindell och ansvarig politiker, Ola Gustafsson (KD) till svars för att få veta hur kommunen prioriterar underhållet av gatorna i stan och andra tätorter.

Hur ser det ut med pengar till att hålla efter och laga gator? 

– Vi har en budget på totalt uppemot tre miljoner kronor för underhåll och asfaltering i snitt de senaste åren, säger gatuchefen Roger Lindell.

När det är någon annan aktör som gräver i gatorna, oavsett om det är oplanerat eller akut gör oftast kommunen jobbet med återställning efter ingreppet, men aktören betalar. En sån aktör är exempelvis Vimmerby Energi- och Miljö AB, men det kan också vara andra.

– Lagning av så kallade "potthåll" tas på driftavdelningens dagliga drift och belastar heller inte underhållsbudgeten.  Det kostar 150 000-200 000 kronor om året, säger Roger Lindell.

Budgeten för underhåll av asfalten har legat i stort sett stilla de senaste fem åren.

undefined
Ola Gustafsson (KD) är ordförande i samhällsbyggnadsutskottet. Han medger att underhållet av gatorna är eftersatt och att kommunen jobbar med det. Men om det blir mera pengar till gatorna nästa år är oklart. "Vi står inför många och stora investeringar", säger han.

Men enligt Ola Gustafsson (KD) har man lagt mer än runt tre miljoner per år på gatuunderhållet de senaste tre åren.

– Underhållet är eftersatt. Men vi har kunnat omdisponera pengar från andra poster och lagt över det till asfaltering. Det rör sig om fyra miljoner sammanlagt över de tre senaste åren, säger han.

I Hultsfreds kommun, där kommunalförbundet Östra Småland kommunalteknikförbund, ÖSK, ansvarar för gatorna ligger årsbudgeten på sex miljoner kronor, enligt driftchefen Mikael Nilsson.

– När jag räknat bort allt som har med vinterväghållningen att göra ligger utfallet för 2021 på sex miljoner. I det finns allt från lagningar till att byta vägmärken, säger han.

Utöver det har Hultsfreds kommun även avsatt pengar till asfaltsprogrammet.

Ola Gustafsson anser att det är svårt att jämföra.

– Hur ser deras gatunät ut i förhållande till vårt? Hur har deras anslag sett ut bakåt? De kanske har valt att göra en satsning, säger han.

Finns det någon ambition att höja anslaget till gatorna i Vimmerby?

– Jag kan inte föregå budgetarbetet som pågår för 2023 och vi står inför flera stora investeringar.

undefined
De blåmarkerade gatorna är kommunens snavar i tätoprten Vimmerby. utöver det ansvarar kommunen även för gator i Södra Vi, Storebro, Gullringen, Frödinge, Tuna och Rumskulla. De gräna är enskilda gator eller vägar och de röda är staten, Trafikverket, ansvarig för.

Så länge finns tre miljoner och eventuellt omdisponerade medel att använda till gatorna.

Hur prioriteterna ni utifrån det?

– Vi har en långsiktig arbetsplan som ligger till grund för budget, men inventerar och prioriterar om varje år utefter hur vägarnas skick förändras och om akuta reparationer uppstår, säger Roger Lindell.

– Vi arbetar nu med att lägga en plan för våren när asfaltsverken startar för att gå över alla skador som uppstått under vintern när det inte varit möjligt att reparera skadorna permanent. Vi har lagat en del skador i egen regi så länge, men de är inte lika hållbara och ska ses som akuta åtgärder, säger han.

Bland de gator som är högst prioriterade i år finns Parkgatan som var högprio redan i fjol.  

– Den är i dåligt skick, men jag vet inte varför det inte blev av i fjol. Vi fick ända ganska mycket gjort runt om i kommunen, säger Ola Gustafsson.

undefined
Roger Lindell är gatuchef sen i början av januari. Han pekar på att det finns pengar anslaget till gator och asfalt i flera olika budgetar och garukontoret prioriterar efter behov och när det funkar bäst att göra jobben.

Här är de gator som har högst prio i år, enligt gatuchefen:

• Parkgatan (Vimmerby).

• Fönstergatan (Vimmerby).

• Rönnbärsgatan, återställning.

 • Södra industrigatan, återställning.

 – Vi tar även en kraftsamling för att se över alla småskador på övriga vägnätet. Budgeten skall täcka alla kommunens gator och vägar vilket blir ganska många mil, säger Roger Lindell.

I korsningen Sevedegatan, Kampgatan och Kungsgatan har ett stort och djupt hål lagats tillfälligt.
I korsningen Sevedegatan, Kampgatan och Kungsgatan har ett stort och djupt hål lagats tillfälligt.
Pengar till asfalt

• De senaste åren har Vimmerby kommun haft en budget på cirka tre miljoner kronor för asfaltering av gator i kommunen.

• Utöver det läggs mellan 150 000 och 200 000 kronor för tillfällig lagning av så kallade "potthål" och andra akuta skador.

• I budgeten för i år, 2022, finns två miljoner kronor upptaget för asfaltering.

• Gator som ska asfalteras i år är Parkgatan och Fönstergatan. Flera gator ska också lagas efter olika ingrepp.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!