Vimmerbybaserade koncernen med Nilsbuss i centrum omfattar ett dussintal företag som investerar, fortsĂ€tter att vĂ€xa â och anstĂ€ller. Tidigare i Ă„r tog Nilsbuss hem en stor del av Kalmar LĂ€nstrafiks upphandling av skolskjutsar, nĂ€rtrafik och serviceresor för 2020-2025. Nya kontrakt som betyder ett 50-tal nya arbetstillfĂ€llen. Men att hitta busschaufförerna Ă€r svĂ„rt.
â Det fattas mĂ€ngder av förare i lastbils- och bussbranschen och vi fĂ„r kĂ€mpa för att hitta dem via alla möjliga kanaler. I min envishet vet jag att vi kommer att fĂ„ ihop det, för att vi mĂ„ste. Men visst Ă€r det tufft, sĂ€ger Anders Fransson, vd och koncernchef.
Han tror det finns flera bakomliggande orsaker till att mĂ„nga bussföretag brottas med rekryteringsproblem. Ăldre bussförare slutar â trots att de behövs för att fylla pĂ„ vid toppar och sjukdom.
â Kraven pĂ„ YKB-utbildning, kompetensutveckling av förarna, bidrar. Det kostar tusenlappar och tid för varje förare och mĂ„nga av de som kommit upp i Ă„lder vĂ€ljer att lĂ€gga körkortet pĂ„ hyllan. Det försvinner mĂ„nga Ă€ldre som betytt mycket för att det ska rulla pĂ„, sĂ€ger Anders Fransson.
Det kommer heller inte ut tillrÀckligt mÄnga nya busschaufförer.
â LĂ„ngt dĂ€rifrĂ„n. Det kommer att krĂ€vas mĂ„nga nya förare de nĂ€rmaste Ă„ren och fortsĂ€tter det i den hĂ€r takten rĂ€cker det inte. Och det betyder att de Ă€ldre mĂ„ste köra lĂ€ngre och lĂ€ngre, och dĂ€r har vi problemet att flera slutar.
Bristen pÄ yrkesförare Àr stor i hela landet. Detsamma gÀller utbildad personal inom restaurang och servering. Det specifika kompetensförsörjningsglappet stÄr pÄ dagordningen nÀr kommunens samverkansgrupp för arbetsmarknadsfrÄgor har möte efter semestern.
Utvecklingschef Thomas SvÀrd berÀttar att tvÄ företag frÄn de nÀmnda branscherna Àr inbjudna för att lÀgga sina problem pÄ bordet.
â Nilsbuss Ă€r ett av företagen och det Ă€r jĂ€ttebra att det blir skarpt lĂ€ge och verkstad. I gruppen har vi representanter frĂ„n kommunens hr-avdelning, frĂ„n vĂ„ra skolor och utbildningsanordnare och arbetsförmedlingen. Kompetensförsörjningsbristen Ă€r allvarlig och vi ska göra vĂ„rt bĂ€sta för att hitta lösningar.
Vad kan ni göra?â Vi har utbildningar, men vi har samma problem som resten av landet â att fylla platserna med elever. Vi, det offentliga samhĂ€llet och nĂ€ringslivet, mĂ„ste tillsammans ta krafttag för att locka sökande till de utbildningsinsatser vi har. Jag anser ocksĂ„ det Ă€r nödvĂ€ndigt att nysvenskar som kört buss eller lastbil i sina hemlĂ€nder fĂ„r sina körkort validerade.
Anders Fransson tror att mÄnga drar sig för kostnaden för ett busskörkort.
â Utbildningen tar bĂ„de lĂ„ng tid och kostar pengar. Klart att det finns de som hellre gĂ„r till industrin istĂ€llet.
Ăr du oroad för bristen pĂ„ förare pĂ„ sikt?â Det Ă€r oroande nu, och hela tiden. Men jag Ă€r sĂ„n som tror att det alltid löser sig. Jag sover fortfarande pĂ„ nĂ€tterna.