– Det skulle betyda väldigt mycket för många företag i Vimmerby. Det är upp till varje enskild tjänsteman att tolka lagen, men man kanske inte behöver vara bäst i att följa allt till 110 procent varje gång, utan se vad som är gott nog för att en lag efterlevs, säger Marcus Hamlin.
Vimmerby kommun faller till en av de lägsta placeringarna på 20 år i Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas företagsklimat. Plats 236 bland 290 kommuner. Andra liknande jämförelser som Småföretagarbarometern och SKR:s, Sveriges- kommuner och regioner, jämförelse av alla kommuners myndighetsutövning där sju olika områden från brandskydd till serveringstillstånd ingår, pekar i en helt annan riktning. Det gör oftast de inspel kommunen får med sig på företagsbesöken som regelbundet genomförs runt om i kommunen.
– Det är spretigt, och det är svårt att få ihop det hela. Det är ändå något som upplevs bland företagare och en upplevd känsla är verklighet för de som upplever den, så vi måste absolut ta tag i det, för det påverkar hela Vimmerbys självbild, säger utvecklingschefen Egon Karlsson på en pressträff med anledning av Svenskt Näringslivs ranking presenterats. Den bygger i stor utsträckning på en enkät som redovisades redan i våras.
Trots att attityden till företagande och näringsliv blivit bättre enligt de 97 Vimmerbyföretag som svarat på enkäten svarar nästan hälften att dialog och information blivit klart sämre. Även upphandling ligger lågt.
– Vi är själva oerhört medvetna om problemet med upphandlingar och där lägger vi en del krut också nu, säger Jacob Käll (C).
– Vi har en tät dialog med företag på olika sätt och om olika detaljfrågor och det ska vi fortsätta med. Vi försöker lära företagen om upphandlingar för att de ska kunna vara med mer, säger Egon Karlsson.
Närmaste området att jobba mest med är upphandlingarna.
– Både rent allmänt och specifikt i den livsmedelsupphandling vi ska göra och där vi ska underlätta för lokala leverantörer, säger Jacob Käll (C).
Företagarnas ordförande Marcus Hamlin ser goda ambitioner hos kommunen.
– Politiker och de som jobbar med näringslivsfrågor tar signalerna på allvar. Men det sipprar inte ända ut i organisationen och man är inte bättre än sin svagaste länk. Det är många års arbete att nå dit.