Elevrådets ordförande om AI-verktyg i skolan

Att verktyg drivna med artificiell intelligens kan användas av studenter för att fuska i sitt skolarbete, bland annat med uppsatsskrivande, är en het potatis just nu. Särskilt omtalad är textroboten Chat GPT, vilken är känd av både elever och lärare på Vimmerby Gymnasium.

Allis Nilsson är ordförande i elevrådet på Vimmerby Gymnasium. Hon tror att många elever använder textroboten Chat GPT, men att hur den används varierar.

Allis Nilsson är ordförande i elevrådet på Vimmerby Gymnasium. Hon tror att många elever använder textroboten Chat GPT, men att hur den används varierar.

Foto: Privat/Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2023-03-27 20:00

Den smarta textroboten Chat GPT, som både kan svara på frågor och generera text utifrån angivna teman, är inte bara omdiskuterad av lärare och ledning på Vimmerby Gymnasium, utan även hos eleverna. Allis Nilsson, elevrådsordförande på gymnasiet, tror att det faktiskt är ganska många som använder verktyget som ett hjälpmedel, men att det finns en utbredd vetskap om att det kan användas för att fuska.

– Exakt hur det används är nog lite olika. Jag går på naturprogrammet och vi behöver oftast använda källor när vi skriver saker, och det kommer ju inte med när man använder Chat GPT, så har man gjort det måste man ändå jobba vidare med texten, säger hon.

Tror du att lärare har lätt att se när elever använt verktyget eller kan man komma undan med det ganska lätt?

– Egentligen tror jag att man kan komma undan med det ganska lätt, men sen vet ju inte vi vad de ser. Vi har pratat lite med vissa lärare om det, och de tror inte heller att det alltid är lätt att se det.

Det är dock inte alltid som textroboten är helt tillförlitlig. Texten den genererar kan innehålla felaktigheter även om den vid första anblick ser ut att vara välskriven. Nilsson berättar att hon och några kompisar en gång testade verktyget på skoj för att se hur det fungerar. Utfallet då blev minst sagt underkänt.

– Vi la in om bröderna Lejonhjärta i verktyget och då fick vi liksom fel namn på karaktärerna, så det går ju att få felaktig information när man använder det.

Har lärarna ändrat era examinationer något för att motverka att ni elever använder det?

– Vi har skrivit mer i ett stängt program som vi bara kan använda på skolan, där vi inte kan ta oss ut från vårt dokument. Lärarna har haft uppe att vi kanske inte kommer kunna ha skriftliga hemuppgifter, eftersom man inte riktigt kan veta vem som skrivit vad.

Men precis som skolans rektor, Anna-Kristina Mäkitalo, ser Allis Nilsson inte bara problem med Chat GPT, utan tror också att det kan ge positiva användningsområden.

– Om en lärare är borta till exempel kan man använda det för att få en djupare inblick i särskilda ämnen och det är ju bra, men det kan också bli problem om man bara ska förlita sig på ett digitalt hjälpmedel för att skriva sina uppgifter. Det blir inte hållbart i längden.

För att kunna hålla koll på att det faktiskt är eleverna som skriver sina uppgifter sker många examinationer på gymnasiet i ett stängt program, där eleverna varken kan ta sig ut från dokumentet de skriver i eller komma åt internet.
För att kunna hålla koll på att det faktiskt är eleverna som skriver sina uppgifter sker många examinationer på gymnasiet i ett stängt program, där eleverna varken kan ta sig ut från dokumentet de skriver i eller komma åt internet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!