Efter ett par svåra år inom branschen börjar det nu ljusna för den lokala husproducenten. Och enbart dagar före semestern gläds företaget åt en ny order.
– Nu har vi en bra försäljning och har haft det hela våren. Det senaste är tolv stycken bostäder i ett radhusprojekt. I vår värld är det ett större projekt eftersom vi annars jobbar mycket med småhus för privatkunder. Så det är vi väldigt nöjda med, säger Joakim Ivarsson och berättar att fabriken nu börjar gå mot det normala.
– Det varit tufft på grund av lågkonjunkturen. Delvis på grund av räntor och familjernas minskade låneutrymme. Nu ser vi definitivt en ljusning. Förfrågningar har vi haft hela tiden men nu ser vi att fler och fler vågar och tar positiva beslut, då det har lugnat ner sig lite på den ekonomiska marknaden. Sedan finns det fortfarande orosmoln där ute, som vad som händer i omvärlden.
Vimmerbyhus producerar normalt 50-60 bostäder per år. I år förväntas de siffrorna öka. Utöver den senaste ordern på radhus så kommer företaget under hösten bland annat att producera 22 hus till Astrid Lindgrens Värld och deras boendeanläggning "Den lilla staden".
– Det är bara kul att vi verkligen får jobba på riktigt igen efter ett par år med lugnare tempo och mindre i vår orderstock. Utmaningen nu blir att gå från en lite lägre aktivitet till att ha fullt med arbetsuppgifter. I förhållande till lågkonjunkturen behöver vi hitta lite momentum och samtidigt behålla ett lugn i organisationen. Det är den stora utmaningen, att växa men inte växa för fort.
På personalsidan tittar företaget på att nyanställa.
– Sedan nyår har vi anställt tre-fyra personer och det är ett par till som är på väg in. Sedan kommer vi att behöva tre-fem personer till i början på hösten för att klara av det. Det är en nivå vi vill ligga på. Går man tillbaka några år i tiden så är det på de nivåerna vi har legat, runt 45-50 anställda.
Vad är målsättningen framåt?
– Den här branschen har historiskt både dalar och toppar. Målet är att hitta en försäljning som gör att vi kan arbeta i lugn och ro, strukturerat och ordningsamt. Ketchupeffekten har vi varit med om många gånger. Där man står och inte har så mycket att göra för att två veckor senare ha knökfullt och lite till. Utmaningen är att ha en strategi kring hur vi hanterar puckeln på ett försäljningsmässigt bra sätt, så att vi kan leverera det våra kunder vill ha i rätt tid. Men det kommer vi att lösa.