Stororder för Vimmerbyföretaget: "Får jobba på riktigt igen"

I veckan blev det klart att Vimmerbyhus får en stororder på radhus. Det gör att verksamheten är säkrad nästan ett år framåt i tiden. 
– Det är jättepositivt och skönt att ha i bakgrunden nu när man ska gå på semester, säger vd:n Joakim Ivarsson.

"Det har varit en tuff tid. Nu ser vi att det börjar ramlar in en del ordrar. Kanske inte i den omfattningen som vi tidigare har haft när vi har haft bra år, men det är en vändning på G och vi är positiva", säger Joakim Ivarsson, vd för Vimmerbyhus.

"Det har varit en tuff tid. Nu ser vi att det börjar ramlar in en del ordrar. Kanske inte i den omfattningen som vi tidigare har haft när vi har haft bra år, men det är en vändning på G och vi är positiva", säger Joakim Ivarsson, vd för Vimmerbyhus.

Foto: Elin Elmström

Vimmerby2025-07-03 06:00

Efter ett par svåra år inom branschen börjar det nu ljusna för den lokala husproducenten. Och enbart dagar före semestern gläds företaget åt en ny order.

– Nu har vi en bra försäljning och har haft det hela våren. Det senaste är tolv stycken bostäder i ett radhusprojekt. I vår värld är det ett större projekt eftersom vi annars jobbar mycket med småhus för privatkunder. Så det är vi väldigt nöjda med, säger Joakim Ivarsson och berättar att fabriken nu börjar gå mot det normala.

– Det varit tufft på grund av lågkonjunkturen. Delvis på grund av räntor och familjernas minskade låneutrymme. Nu ser vi definitivt en ljusning. Förfrågningar har vi haft hela tiden men nu ser vi att fler och fler vågar och tar positiva beslut, då det har lugnat ner sig lite på den ekonomiska marknaden. Sedan finns det fortfarande orosmoln där ute, som vad som händer i omvärlden.

"Under lågkonjunkturen har vår flexibilitet varit med och räddat oss. Vi gör inte bara småhus till privatpersoner utan har också gjort förskolor, äldreboenden och samarbeten med större byggaktörer. Så det har verkligen hjälp till att vi inte behövt gå ner alltför mycket i personaltäthet och kunnat behålla våra kompetenser", berättar Joakim Ivarsson.
"Under lågkonjunkturen har vår flexibilitet varit med och räddat oss. Vi gör inte bara småhus till privatpersoner utan har också gjort förskolor, äldreboenden och samarbeten med större byggaktörer. Så det har verkligen hjälp till att vi inte behövt gå ner alltför mycket i personaltäthet och kunnat behålla våra kompetenser", berättar Joakim Ivarsson.

Vimmerbyhus producerar normalt 50-60 bostäder per år. I år förväntas de siffrorna öka. Utöver den senaste ordern på radhus så kommer företaget under hösten bland annat att producera 22 hus till Astrid Lindgrens Värld och deras boendeanläggning "Den lilla staden".

– Det är bara kul att vi verkligen får jobba på riktigt igen efter ett par år med lugnare tempo och mindre i vår orderstock. Utmaningen nu blir att gå från en lite lägre aktivitet till att ha fullt med arbetsuppgifter. I förhållande till lågkonjunkturen behöver vi hitta lite momentum och samtidigt behålla ett lugn i organisationen. Det är den stora utmaningen, att växa men inte växa för fort.

"Vi kommer leverera 22 hus till Astrid Lindgrens Värld under hösten. Det är en fortsättning på den gästby som vi har hjälpt till med sedan 2016. Totalt är det 180 hus. Det roliga där är att vi verkligen får använda vårt yrkeskunnande i och med de olika utformningarna", berättar Joakim Ivarsson.
"Vi kommer leverera 22 hus till Astrid Lindgrens Värld under hösten. Det är en fortsättning på den gästby som vi har hjälpt till med sedan 2016. Totalt är det 180 hus. Det roliga där är att vi verkligen får använda vårt yrkeskunnande i och med de olika utformningarna", berättar Joakim Ivarsson.

På personalsidan tittar företaget på att nyanställa. 

– Sedan nyår har vi anställt tre-fyra personer och det är ett par till som är på väg in. Sedan kommer vi att behöva tre-fem personer till i början på hösten för att klara av det. Det är en nivå vi vill ligga på. Går man tillbaka några år i tiden så är det på de nivåerna vi har legat, runt 45-50 anställda.

"Vi är ganska nöjda om vi kan ligga runt 65-70 hus och göra det riktigt bra istället för att hitta de sista 20 procenten som gör att det blir stressigt. I den här fabriken kommer vi nog inte kunna leverera över 100 enheter utan att behöva hitta nya lokaler", säger Joakim Ivarsson.
"Vi är ganska nöjda om vi kan ligga runt 65-70 hus och göra det riktigt bra istället för att hitta de sista 20 procenten som gör att det blir stressigt. I den här fabriken kommer vi nog inte kunna leverera över 100 enheter utan att behöva hitta nya lokaler", säger Joakim Ivarsson.

Vad är målsättningen framåt?

– Den här branschen har historiskt både dalar och toppar. Målet är att hitta en försäljning som gör att vi kan arbeta i lugn och ro, strukturerat och ordningsamt. Ketchupeffekten har vi varit med om många gånger. Där man står och inte har så mycket att göra för att två veckor senare ha knökfullt och lite till. Utmaningen är att ha en strategi kring hur vi hanterar puckeln på ett försäljningsmässigt bra sätt, så att vi kan leverera det våra kunder vill ha i rätt tid. Men det kommer vi att lösa.

"Nu när det blir mer att göra är det extremt viktigt att ha personal som vet vad det handlar om, som kan våra rutiner och har erfarenhet. Så vi är väldigt nöjda med att vi lyckats behålla personalen. De är vår viktigaste tillgång. Jag har i dagsläget en personalstyrka som jag är otroligt nöjd med. De är riktigt bra medarbetare", säger Joakim Ivarsson.
"Nu när det blir mer att göra är det extremt viktigt att ha personal som vet vad det handlar om, som kan våra rutiner och har erfarenhet. Så vi är väldigt nöjda med att vi lyckats behålla personalen. De är vår viktigaste tillgång. Jag har i dagsläget en personalstyrka som jag är otroligt nöjd med. De är riktigt bra medarbetare", säger Joakim Ivarsson.
 Inne i husfabriken på Turbingatan.
Inne i husfabriken på Turbingatan.
"Vi har under den här tuffa tiden haft bra med förfrågningar hela tiden. Vi har inte sett att det minskar. Viljan har funnits. Det är snarare att våra kunder av olika anledningar har haft svårt att ta beslut. Där har den ekonomiska anledningen varit den största", menar Joakim Ivarsson.
"Vi har under den här tuffa tiden haft bra med förfrågningar hela tiden. Vi har inte sett att det minskar. Viljan har funnits. Det är snarare att våra kunder av olika anledningar har haft svårt att ta beslut. Där har den ekonomiska anledningen varit den största", menar Joakim Ivarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!