Blandade resultat för handeln i Vimmerby under sommaren

Nu är den stora turistsäsongen slut och för butikerna i stan innebär det färre besökare. Men hur gick egentligen sommarsäsongen?

Anne-Marie Hällmar på Kahnli kläder hade det tufft förra sommaren men nu börjar butiken återhämta sig igen.

Anne-Marie Hällmar på Kahnli kläder hade det tufft förra sommaren men nu börjar butiken återhämta sig igen.

Foto: Ida Carlwe

Vimmerby2021-08-22 07:00

Handeln på Kahnli kläder har gått bra. Turistsäsongen har gynnat affären som nu håller på att återhämta sig efter ett stort försäljningstapp under förra året.

– Helt återhämtat är det inte, men det är bättre nu, men långt ifrån hur det var innan. Jag jobbar utan lön, säger Anne-Maria Hällmar på Kahnli kläder.

Juli månad var den bästa månaden för Kahnli när det var som mest turister i stan. Det som säljer bäst är hattarna.

– Det har varit mycket hattar. Jag har haft dagskassor med bara hattar, så hattarna har varit räddningen. Det är trendigt nu. Stockholmare och folk från Linköping köper det, storstadsbor framförallt, säger Anne-Marie Hällmar.

undefined
Anne-Marie Hällmar på Kahnli kläder hade det tufft förra sommaren men nu börjar butiken återhämta sig igen.

Klädaffären Till: Dej Vimmerby öppnade i december så detta har varit butikens första sommar. Elisabeth Wolmeryd som äger butiken hade hoppats på lite mer drag.

– Jag är nöjd men det blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Det var väldigt varmt i början av juli och då är det för varmt för att shoppa, då ligger folk hellre på stranden. Nu hoppas jag folk hittar ut i butikerna även i höst men det kräver att folk sköter sig efter semestern så det inte blir en fjärde våg, säger hon.

På Lekia har sommaren varit bra rent försäljningsmässigt. Även förra sommaren när det inte var lika mycket turism hade butiken bra försäljning.

– Det har gått bra i år, det har inte varit några problem. Men kunderna har varit lite dåliga på att hålla avstånd, som att de glömt att vi har en pandemi. Ibland sticker någon upp en telefon i ansiktet för att visa något och fråga om vi har det i sortimentet, då säger vi alltid till och de är förstående, säger Pia Hofving.

undefined
Sommaren har varit bra för Lekia. Leksaksgräsklipparna säljer dock inte lika bra längre som för några år sedan. "Barnen ser ju inte sånna här gräsklippare längre, det är ju bara robotgräsklipparen nu" säger Pia Hofving.

För Önskabutiken har sommaren och försäljningen flutit på som en normal sommar med turister och återkommande kunder.

– Den har varit betydligt, betydligt bättre i år än förra året. Riktigt bra, framförallt i juli, sen den här månaden känns väldigt bra men jag kan inte svara på exakt hur det varit, det ser jag först vid bokslutet, säger Hans-Lennart Swahn, ägare på Önska.

Trots att många återkommande kunder hållit sig kvar och turisterna har återvänt till stan har de blivit överraskade över hur försäljningen har gått i år.

– Vi fick en lite chock för det hade vi inte riktigt räknat med. Hittills är vi nöjda. Det är fortfarande mycket turister kvar så än håller det i sig och våra ordinarie kunder är väldigt trogna, säger Hans-Lennart Swahn.

"Det har varit mycket hattar. Jag har haft dagskassor med bara hattar, så hattarna har varit räddningen. Det är trendigt nu. Stockholmare och folk från Linköping köper det, storstadsbor framförallt" säger Anne-Marie Hällmar.
"Det har varit mycket hattar. Jag har haft dagskassor med bara hattar, så hattarna har varit räddningen. Det är trendigt nu. Stockholmare och folk från Linköping köper det, storstadsbor framförallt" säger Anne-Marie Hällmar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!