Bankchefen om bedrägerier: "Upplever ett konstant hot"

"Alla kan bli utsatta", säger Vimmerby Sparbanks vd Axel Tunek. Bedragare som vill åt pengarna på ditt konto tar till allt tuffare knep och att skydda sig kan vara svårt. Hur ska bankerna vinna fighten mot brottslingarna?

Axel Tunek, vd på Vimmerby Sparbank, berättar att bedrägerier av samma typ av storlek som uppmärksamma nationellt även finns på lokal nivå. "Brottslingarna jobbar inte med geografiska gränser", säger han.

Axel Tunek, vd på Vimmerby Sparbank, berättar att bedrägerier av samma typ av storlek som uppmärksamma nationellt även finns på lokal nivå. "Brottslingarna jobbar inte med geografiska gränser", säger han.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2024-04-05 06:00

I en uppmärksammad artikel i Vimmerby Tidning berättade Anders Frisén, 71, om när han fick sms från en bedragare som ville åt pengarna på bankkontot. "Det var bland det värsta jag varit med om. Jag mådde jättedåligt", sa Anders då.

Statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) visar att kortbedrägerier tredubblades och bedrägerier genom social manipulation mer än fördubblades under 2023. Vimmerby Tidning träffade bankchefen Axel Tunek för att prata om bankernas roll i det hela. 

– Den här typen av händelser har seglat upp till att bli ett stort samhällsproblem. Det är jättevanligt att man blir utsatt för försök till bedrägeri och hela bankbranschen, däribland vi på Vimmerby Sparbank, ser väldigt allvarligt på det, säger han.

Hur jobbar ni konkret med att motverka bedrägerier?

– Vi gör allt vi kan och det handlar om att informera i alla kanaler vi kan, dels i enskilda kundmöten men också kampanjer i medier och i våra egna sociala medier. Vi uppmanar alla till att vara vaksamma och under året bakåt har vi också haft informationsträffar med företrädesvis seniorer, som vi kan konstatera är i riskgruppen.

För ett år sedan besökte Vimmerby Tidning ett sådant informationsmöte och den gången samlades totalt 150 personer i Folkets park. Om åtgärderna som banken gör verkligen hjälper är, enligt Axel Tunek, svårt att veta.

– Man får ju aldrig något facit på det, vi vet inte hur många av bedrägerierna som misslyckas. Det finns också ett stigma kring det och många känner sig avklädda när de blivit utsatta. Jag tror att mörkertalet är stort och handlar det inte om större summor kanske många låter det bero eftersom man inte vill berätta att man blivit lurad, säger han.

Kan banken göra något mer än att sprida information?

– Jag tror att det är det enda men vi får också vänta in en teknisk utveckling, som vi själva inte har möjlighet att driva. Det handlar då om internationella insatser där man gör det tekniskt svårare för en bedragare att lyckas.

När det kommer till polisanmälningar verkar antalet bedrägerier gå i vågor men för banken är frågan ständigt aktuell.

– Vi upplever att det finns ett konstant tryck och ett bedrägerihot men sen kan det vara enstaka veckor där man märker att fler än vanligt drabbas i vårt närområde. Alla behöver vara vaksamma och komma ihåg att en bank aldrig ringer eller smsar och ber någon logga in med bankdosa eller Bank-id, säger Axel Tunek.

undefined
"Alla behöver vara vaksamma och komma ihåg att en bank aldrig ringer eller smsar och ber någon logga in med bankdosa eller Bank-id", säger bankchefen Axel Tunek.
undefined
Ett vanligt tillvägagångssätt är att en bedragare tar kontakt och berättar att det förekommer ovanligt aktivitet på kontot och att den kontaktade riskerar att bli av med pengar om den inte loggar in.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att en bedragare tar kontakt via telefon eller sms och berättar att det förekommer ovanlig aktivitet på kontot och att den kontaktade riskerar att bli av med pengar om den inte loggar in. Men alltihop är en bluff.

– Man blir skärrad och bedragarna är väldigt smarta. Pengar är inte allt men väldigt viktiga för många och är det så att man på riktigt tror att de är hotade kan det vara lätt att råka gå i fällan. Vi gör verkligen allt vi kan för att motverka och stoppa det här men det är också viktigt att våga polisanmäla och säga till om man blivit utsatt, oavsett om man blivit av med pengar eller inte, säger Axel Tunek.

Storleken på summor som lokala kunder blivit av med i bedrägerier är inget som bankchefen vill uttala sig specifikt om.

– Vi ska inte gå in på det eftersom stora och små summor är olika för olika människor, men jag kan ju säga att vi inte bara pratar om småsummor som några tusenlappar här, tomma konton har säkert hänt. Det här finns i hela landet, det vi ser på nationell nivå det ser vi också lokalt eftersom brottslingarna inte jobbar med geografiska gränser, säger han.

Mönstret man kan se är, enligt bankchefen, att bedragarna ofta, men inte enbart, riktar in sig på äldre människor. Dels för att man tror att äldre är lättare att lura och els för att de i högre utsträckning har större summor på sina konton.

– Än en gång, man ska under inga omständigheter svara eller lyssna på samtal eller svara på sms, på det sättet kontaktar inte banken sina kunder. Känns det inte rätt så är det inte rätt. Det väcker känslor även hos mig, det är stölder vi pratar om och tjuvar som håller på. Ingen får känna att man känner sig dum eller så för det handlar inte om det, alla kan bli utsatta, säger Axel Tunek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!