Telefonlinje för frivilliga öppen

Kommunens frivilliga resursgrupp har aktiverats. De har i uppdrag att inventera alla människor som erbjuder att hjälpa till i kristider.

"Vi har uppmärksammat i kommunen att folk hör av sig och vill hjälpa till." säger Håkan Westerback, kommunens säkerhetssamordnare.

"Vi har uppmärksammat i kommunen att folk hör av sig och vill hjälpa till." säger Håkan Westerback, kommunens säkerhetssamordnare.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby kommun2020-04-16 18:00

– Vi har haft den frivilliga resursgruppen i flera år, det är svenska civilförsvarsförbundet som ser till att de får erforderlig utbildning. Det är en resurs som vi i kommunen kan använda oss av när våra egna resurser inte räcker till, säger Håkan Westerback, säkerhetssamordnare på Vimmerby kommun.

På måndagen öppnades ett särskilt telefonnummer dit personer som är intresserade av att göra frivilliga insatser kan anmäla sig. De tio personer som finns i frivilliga resursgruppen turas om att svara i telefonen.

– Det finns många människor som vill hjälpa till i en sådan här kris. För att dem frivilliga som vill hjälpa till ska tas omhand så har vi aktiverat vår frivilliga resursgrupp just för att kunna vara dem som tar emot samtal från frivilliga som vill göra en insats under covid-19. Man ingår inte i frivilliga resursgruppen för att man anmäler sig här, säger Håkan Westerback.

Genom att använda sig av något som kallas 30-minutersmetoden samlas all nödvändig information in.

– De har ett antal kontrollfrågor som de ställer utifrån ett visst mönster för att få reda så mycket som möjligt om den här personen; vad den har för förmåga, vad den har för kompetenser, när på dygnet man kan hjälpa till, vilka körkort man har och lite sådant som är bra att veta den dagen vi skulle behöva använda oss av frivilliga.

Det är första gången kommunen har använt sig av en sådan telefonlinje för att inventera frivilliga hjälpinsatser.

– Vi har ju inte haft några sådana kriser egentligen där man har haft det här stora behovet som många av våra andra grannkommuner har. Det vanligaste är ju att man använder sin frivilliga resursgrupp till att hjälpa till, säger Håkan Westerback.

 Vad är det för typ av hjälp kommunen skulle komma att behöva?

– Det vet vi inte riktigt än. Den dagen behovet uppstår så är det då man ser vad det är man saknar, det är därför vi gör den här 30-minutersmetoden, för att kunna inventera vad de har för kompetenser, så man ser att här har vi lämpliga personer för det här uppdraget. 

Enligt Håkan Westerback finns det i dagsläget inget behov av hjälpinsatser. 

– Men folket vill anmäla sig att man vill hjälpa till, och det tar vi tacksamt emot för då är det utrett den dagen behovet uppstår, säger han. 

Kan vem som helst anmäla sig till registret?

– Alla som känner att man har tid och möjlighet och inte själv ingår i en riskgrupp. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!