Kulturföreningar samverkar för marknadsföring

En marknadsföringsfilm för kultur i kommunen hÄller pÄ att produceras. Som initiativtagare bakom stÄr flera kulturföreningar som gÄtt samman.

"I vÄras hade vi en trÀff. DÄ fick vi lite utbildning i social media och pratade om hur vi kan stöta varandra." berÀttar Jacob KÀll.

"I vÄras hade vi en trÀff. DÄ fick vi lite utbildning i social media och pratade om hur vi kan stöta varandra." berÀttar Jacob KÀll.

Foto:

Vimmerby kommun2019-11-09 22:00

– Vi har tagit ett initiativ frĂ„n Riksteatern att samla diverse andra föreningar som sysslar med kultur. Vi har fĂ„tt ihop Komedianterna, Vimmerby konstförening, Sevedebygdens musikförening och Astrid Lindgrens NĂ€s. Vi har ambitioner om att fĂ„ ihop fler, berĂ€ttar Jacob KĂ€ll, Riksteatern Vimmerby. 

Genom en ansökan till Astrid Lindgrens Hembygd har initiativet fĂ„tt 40 000 kronor till att arbeta med marknadsföring. 

– Vi har anlitat Mediapartner för att lĂ€ra oss om att marknadsföra oss bĂ€ttre pĂ„ bland annat sociala medier, sĂ€ger Jacob KĂ€ll. 

Som ytterligare en del i projektet sĂ„ har Matz Eklund, Filmdirekt, fĂ„tt i uppdrag att skapa film som ska synas pĂ„ sociala medier och hemsidor som en del av marknadsföringen. 

– Det Ă€r en kort film pĂ„  nĂ„gra minuter som ska vara profilerande för Vimmerbys kultur, berĂ€ttar Matz Eklund.

– Vi hoppas att om allt gĂ„r i lĂ„s, sĂ„ hoppas vi kunna visa den nĂ„gonstans under Kulturnatta, sĂ€ger Jacob KĂ€ll. 

Vad Àr fördelen med att samla flera kulturföreningar?

– Dels tror jag vi kan stöta varandra och lĂ€ra varandra. Vi alla behöver marknadsföra oss bĂ€ttre. Gör vi det tillsammans tror jag att Vimmerbyborna kan se att det finns mycket att göra inom kultur. Det Ă€r ett sĂ€tt att visa vad som pĂ„gĂ„r i Vimmerby. 

– Vi har en tanke att försöka samla alla arrangörsföreningar, minst en gĂ„ng per Ă„r för att se hur vi kan jobba tillsammans och stĂ€rka varandra, sĂ€ger Jacob KĂ€ll.  

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!