â Vi har tagit ett initiativ frĂ„n Riksteatern att samla diverse andra föreningar som sysslar med kultur. Vi har fĂ„tt ihop Komedianterna, Vimmerby konstförening, Sevedebygdens musikförening och Astrid Lindgrens NĂ€s. Vi har ambitioner om att fĂ„ ihop fler, berĂ€ttar Jacob KĂ€ll, Riksteatern Vimmerby.
Genom en ansökan till Astrid Lindgrens Hembygd har initiativet fÄtt 40 000 kronor till att arbeta med marknadsföring.
â Vi har anlitat Mediapartner för att lĂ€ra oss om att marknadsföra oss bĂ€ttre pĂ„ bland annat sociala medier, sĂ€ger Jacob KĂ€ll.
Som ytterligare en del i projektet sÄ har Matz Eklund, Filmdirekt, fÄtt i uppdrag att skapa film som ska synas pÄ sociala medier och hemsidor som en del av marknadsföringen.
â Det Ă€r en kort film pĂ„ nĂ„gra minuter som ska vara profilerande för Vimmerbys kultur, berĂ€ttar Matz Eklund.
â Vi hoppas att om allt gĂ„r i lĂ„s, sĂ„ hoppas vi kunna visa den nĂ„gonstans under Kulturnatta, sĂ€ger Jacob KĂ€ll.
Vad Àr fördelen med att samla flera kulturföreningar?
â Dels tror jag vi kan stöta varandra och lĂ€ra varandra. Vi alla behöver marknadsföra oss bĂ€ttre. Gör vi det tillsammans tror jag att Vimmerbyborna kan se att det finns mycket att göra inom kultur. Det Ă€r ett sĂ€tt att visa vad som pĂ„gĂ„r i Vimmerby.
â Vi har en tanke att försöka samla alla arrangörsföreningar, minst en gĂ„ng per Ă„r för att se hur vi kan jobba tillsammans och stĂ€rka varandra, sĂ€ger Jacob KĂ€ll.