Elever i Frödinge skapade hållbar stad

Tack vare påhittighet, kreativitet och återvunnet material har eleverna på Frödinge skola byggt en hållbar stad i miniatyr. "Vi har lärt oss att det är viktigt att ta hand om jorden".

Eleverna på Frödinge skola är stolta över sitt arbete med hållbar stad. Från vänster: Tyra Karlsson, Elin Gustafsson, Amilia Fransson, Anna Johansson, Alice Sjöstam, Alice Stridell, Axel Lindell, Sid Nilsson Blomberg, Wilma Rasmussen och Alva Lennartsson Norlin tillsammans med läraren Lisa Blom.

Eleverna på Frödinge skola är stolta över sitt arbete med hållbar stad. Från vänster: Tyra Karlsson, Elin Gustafsson, Amilia Fransson, Anna Johansson, Alice Sjöstam, Alice Stridell, Axel Lindell, Sid Nilsson Blomberg, Wilma Rasmussen och Alva Lennartsson Norlin tillsammans med läraren Lisa Blom.

Foto: Eva Harrysson

Vimmerby kommun2023-06-14 11:30

Ända sedan i januari har eleverna, som går i årskurs 4-6, arbetar med projektet hållbar stad på eleverns val. 

Uppgiften var att skapa en stadsmiljö som visar hållbara exempel ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspelktiv. En uppgift som var både klurig och utmanande men som eleverna löste galant. 

Genom att använda gamla pappförpackningar, toarullar, spillmaterial från slöjden, färgslattar och och annat material som ändå skulle ha slängts skapade de en stadsmiljö som innehåller bland annat bikupa, ekologisk odling, prideflagga, solcellsförsedda hus och vindkraftsverk.

– Vi har fått lära oss om allas lika värde och hur man kan fördela jordens resurser, säger Alva Lennartsson Norlin, som visar sin skapelse i form av en miljövänlig pool.

Läraren Lisa Blom öser beröm över elevernas arbete. 

– De har varit jätteduktiga och kreativa  De här barnen gillar att pyssla och här kunde vi använda den glädjen för att göra något som även andra elever kan få ta del av, säger hon.

Nu står staden uppställd för visning och tanken är att övriga elever på skolan ska kunna komma hit för att lära sig om hållbar utveckling, ett ämne som ingår i läroplanen. 

Att jobba med händerna är ett utmärkt sätt för eleverna att ta in kunskap.

– Framför allt blir det lättare att förstå för de yngre. Frågor som handlar om klimatet är alltid aktuella men kan ibland kännas lite obehagliga. Genom att jobba på det här sättet blir det lite mer lättsamt, säger Lisa Blom. 

Elin Gustafsson och Tyra Karlsson visar bikupan som de jobbat med under våren.
Elin Gustafsson och Tyra Karlsson visar bikupan som de jobbat med under våren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!