Erikshjälpen har tappat både kunder och volontärer

Erikshjälpens butik i Vimmerby har färre kunder i krisen. Dessutom har många av verksamhetens volontärer fått stanna hemma.

Erikshjälpen har tappat många kunder i krisen samtidigt som många volontärer i verksamheten är över 70 år.

Erikshjälpen har tappat många kunder i krisen samtidigt som många volontärer i verksamheten är över 70 år.

Foto: Ivonne Svahn

Vimmerby kommun2020-04-13 12:00

Håkan Thell, arbetsledare på Erikshjälpen i Vimmerby, berättar att man har betydligt färre kunder nu än innan krisen.

– Det är mindre kunder men vi har det nog ändå bättre än många andra. Vi vill naturligtvis ha fler kunder men samtidigt förstår man att folk bara vill göra det nödvändigaste, säger han och konstaterar att många av butikens stamkunder som är äldre inte kommit på ett tag.

Erikshjälpens sektioner med dess många volontärer påverkas också.

– Vi har många pensionärer som jobbar och umgås här. Men de som är 70 plussare eller har underliggande sjukdomar får hålla sig hemma för att inte bli smittade, säger han.

– Eftersom vi har mindre besökare så hinner vi med hyfsat det som ska göras, säger han.

Även om färre kunder innebär sämre försäljning så ser han ingen risk för Erikshjälpens ekonomi.

Han berättar att det efter corona-restriktionerna lämnades in väldigt lite saker under en veckas tid. 

– Men nu har det kommit tillbaka till en normal nivå, säger han.

Det han och de andra märkt är att inlämningen av leksaker ökat under senaste tiden.

– Kanske är skolbarn hemma mer och städer ur hyllor och skåp, tror han.

Håkan Thell säger att Erirkshjälpen prioriterar att ha öppet.

– Vi vill försöka hålla öppet då det är en mötesplats. Vi vill att den finns kvar och det kanske är särskilt viktigt nu i dessa tider, säger han och förklarar att man vidtagit olika åtgärder för ökad säkerhet enligt myndighetens rekommendationer.

Karta: Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!