HÄkan Thell, arbetsledare pÄ ErikshjÀlpen i Vimmerby, berÀttar att man har betydligt fÀrre kunder nu Àn innan krisen.
â Det Ă€r mindre kunder men vi har det nog Ă€ndĂ„ bĂ€ttre Ă€n mĂ„nga andra. Vi vill naturligtvis ha fler kunder men samtidigt förstĂ„r man att folk bara vill göra det nödvĂ€ndigaste, sĂ€ger han och konstaterar att mĂ„nga av butikens stamkunder som Ă€r Ă€ldre inte kommit pĂ„ ett tag.
ErikshjÀlpens sektioner med dess mÄnga volontÀrer pÄverkas ocksÄ.
â Vi har mĂ„nga pensionĂ€rer som jobbar och umgĂ„s hĂ€r. Men de som Ă€r 70 plussare eller har underliggande sjukdomar fĂ„r hĂ„lla sig hemma för att inte bli smittade, sĂ€ger han.
â Eftersom vi har mindre besökare sĂ„ hinner vi med hyfsat det som ska göras, sĂ€ger han.
Ăven om fĂ€rre kunder innebĂ€r sĂ€mre försĂ€ljning sĂ„ ser han ingen risk för ErikshjĂ€lpens ekonomi.
Han berÀttar att det efter corona-restriktionerna lÀmnades in vÀldigt lite saker under en veckas tid.
â Men nu har det kommit tillbaka till en normal nivĂ„, sĂ€ger han.
Det han och de andra mÀrkt Àr att inlÀmningen av leksaker ökat under senaste tiden.
â Kanske Ă€r skolbarn hemma mer och stĂ€der ur hyllor och skĂ„p, tror han.
HÄkan Thell sÀger att ErirkshjÀlpen prioriterar att ha öppet.
â Vi vill försöka hĂ„lla öppet dĂ„ det Ă€r en mötesplats. Vi vill att den finns kvar och det kanske Ă€r sĂ€rskilt viktigt nu i dessa tider, sĂ€ger han och förklarar att man vidtagit olika Ă„tgĂ€rder för ökad sĂ€kerhet enligt myndighetens rekommendationer.