Digitalt läromedel på andra språk underlättar

Vimmerby kommuns skolor har fått tillgång till ett nytt digitalt verktyg genom ett språkprojekt.

Från vänster: Emelie Karlsson, Fatme Alomari, Julia Karlsson och Florian Dinu går i sjundeklass på Astrid Lindgrenskolan. Under dagens svenskalektion fick eleverna arbeta med Studi och lära sig vad ett substantiv är.

Från vänster: Emelie Karlsson, Fatme Alomari, Julia Karlsson och Florian Dinu går i sjundeklass på Astrid Lindgrenskolan. Under dagens svenskalektion fick eleverna arbeta med Studi och lära sig vad ett substantiv är.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby kommun2020-03-11 20:00

Studi språkprojekt är ett digitalt läromedel som består av korta animerade filmer med tillhörande uppgifter. Projektet finansieras av 82 medlemskommuner och Vinnova, en statlig myndighet för innovation. Verktyget finns översatt till ett flertal språk. 

Maria Rotebäck är lärare på Astrid Lindgrens skola och ser fördelen med att verktyget finns på flera språk. 

– Om man får nyanlända elever är det strålande. De kanske har med sig massa kunskaper som vi inte vet om, men genom det här kan de visa det, säger hon.

Stefan Eriksson är kommunansvarig på projektet och är ute på Astrid Lindgrens skola för att ge stöttning till elever och lärare som bekantar sig med verktyget. 

– Det finns ungefär 1000 filmer i 11 ämnen. Det är för från årskurs fyra upp till nio, men används även i stor utsträckning på gymnasiets första år som repetition men framförallt på IM och för nyanlända, säger han.

Johan Fröberg är IKT-pedagog vilket står för information, kommunikation och teknik, på Vimmerby kommun. 

– Mitt uppdrag är att mana på så alla förstår och kommer igång med verktyget. Men det är upp till läraren själv om de vill använda det i undervisningen, berättar han. 

Behövs ett sådant här digitalt läromedel?

– Det behövs som ett komplement till traditionella läromedel och undervisning. Vi ser att många ungdomar tittar på Youtube idag. När man går ut på Youtube finns nästan allt - man kan fråga sig varför behövs vi? Men där kan man inte veta om allt stämmer.

– Det är ett multimodalt lärande. Ju fler intryck - desto mer fastnar i minnet. Vi använder oss av storytelling - det finns en liten story runt varje film och lägger in fakta där i, då blir det lättare att komma ihåg, säger Stefan Eriksson. 

Maria Rotebäck tror inte att ett digitalt läromedel kommer ta över i klassrummet. 

– Man kan inte använda det jämt, men det är ett bra komplement, säger hon.

Verktyget är ganska nytt för eleverna, men reaktionerna är positiva. 

– Det är väldigt bra, lätt och tydligt och roligt att jobba med, säger Faris Husic, som går i sjätte klass.

– Jag tycker det är bra, man lär sig ganska mycket. Vi har börjat använda det i svenskan och biologin. Det hade varit roligare och mer omväxling om vi också kunde använda det i till exempel matten, där jobbar vi bara i boken. Det skulle ge omväxling att få jobba med datorn också, säger sjundeklassaren Emelie Karlsson. 

Överst till vänster: Maria Rotebäck, lärare. Nedre bilden till vänster: Faris Husic jobbar med Studi på datorn. 
Till höger: Johan Fröberg och Stefan Eriksson.
Överst till vänster: Maria Rotebäck, lärare. Nedre bilden till vänster: Faris Husic jobbar med Studi på datorn. Till höger: Johan Fröberg och Stefan Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!