Efter flera goda Är och en rekordsommar 2018, dÀr kombinationen extremvÀrme och fotbolls-VM gynnade försÀljningen, bromsar familjebryggeriet à bro in. OmsÀttningen, som tidigare passerat miljarden, minskar under 2019. SÄ Àven vinsten.
â Hur mycket kan jag inte sĂ€ga, det Ă€r trots allt lite kvar av Ă„ret. Men vi nĂ„r inte de mĂ„lvolymer vi satt upp för Europamarknaden och mĂ„ste börja anpassa organisationen, sĂ€ger Henrik Dunge.
Senaste halvÄret har företaget bantat personalstyrkan. Totalt handlar det om tre uppsÀgningar.
â Inga mĂ€ngder, men det Ă€r alltid trĂ„kigt att sĂ€ga upp folk. I övrigt har vi gjort vissa omflyttningar av personal och inte tillsatt nĂ„gra tjĂ€nster efter att folk slutat. PĂ„ tjĂ€nstemannasidan har ett tiotal berörts, pĂ„ kollektivsidan har vi gjort förĂ€ndringar i produktionen som gör att vi inte behöver gĂ„ in med sĂ„ mycket extraskift under sommartid och dĂ€rmed inte tar in lika mĂ„nga sommarvikarier som tidigare.
Nu slÄr à bro ocksÄ av pÄ investeringstakten.
â PĂ„ fem Ă„r har vi investerat nĂ€ra 600 miljoner och vi Ă€r sĂ„ vĂ€linvesterade vi kan vara. Nu gĂ„r vi frĂ„n investeringsfas till effektiviserings- och förvaltningsfas.
OsÀkerheten kring Brexit Àr den största anledningen till att bryggeriet tvingas banta personal.
â Brexit Ă€r ett orosmoment, men vi börjar vĂ€nja oss vid det. Inför 31 mars var vi jĂ€ttetaggade och maxade upp alla lager i England, sĂ„ sköts det fram till oktober, och sĂ„ blev det inget av det. Men skulle det bli vĂ€rsta Brexit med stopp i ett par mĂ„nader Ă€r vi Ă€ndĂ„ förberedda att klara det.
Ăkad konkurrens pĂ„ utlandsmarknaden har ocksĂ„ pĂ„verkat exporten.
â Vi ser till exempel hur gintrenden till viss del slagit mot cidern och exporten nĂ„r inte alls de budgeterade volymerna i England, men Ă€ven Australien. Svenska marknaden Ă€r mera stabil och hĂ€r har vi haft en normal sommar, inte att jĂ€mföra med 2018, men det har Ă€ndĂ„ rullat pĂ„ bra. Positivt för oss Ă€r det vĂ€xande intresset för alkoholfri öl och jag tror Ă€ven att pilsner och ljus lager kommer att öka igen.
Hur ser du pÄ 2020?
â Vi ska vara ett stabilt företag, förberedda pĂ„ att vad som helst kan hĂ€nda. Vi jobbar ocksĂ„ pĂ„ olika idĂ©er pĂ„ hur vi kan fĂ„ mikrobryggeriet till ett mera tillgĂ€ngligt och publikt besöksmĂ„l. Svag krona gör att fler turistar hemma och hĂ€r kan vi öka intĂ€kterna.