Några trappor upp i ett klassrum på Astrid Lindgrens skola sitter 5:2 och pratar framtidens energi. Det är grupparbete i no, eleverna ska jobba i projekt där de får forska både självständigt och samarbeta i grupp.

– Om ni tycker det känns motigt och tungt kan ni tänka på att ni har en muntlig redovisning framför er istället för att läsa 30 sidor inför ett prov, säger Maria Rotebäck och möts av entusiasm.

Här sitter elvaåringar med lust att rädda världen.

Artikelbild

| Kommunikationen med vetgiriga elvaåringar gör jobbet värt att gå till.

– Förstår vi inte att vi förstör luft, djur och vatten om vi fortsätter som vi håller på nu är vi illa ute, vi måste hitta bättre sätt att skapa energi, säger Anna Willemijn Haiskes.

Engagemanget, nyfikenheten och lusten att suga åt sig står på topp i den här åldern, säger Maria, som älskar att undervisa sina femteklassare.

– De är sugna på kunskap och lyssnar fortfarande på vad man säger. Å andra sidan är jag övertygad om att alla barn vill göra rätt och gör sitt bästa, om de får de rätta förutsättningarna.

Hon beskriver ett komplext arbete. Ett många gånger tufft jobb, som andra har åsikter om. Ibland saknas nödvändiga resurser, det viktiga stödet till de som har särskilda behov dras in när det görs besparingar. I andra vågskålen beskriver hon lärarkollegor som hjälper varandra och drar åt samma håll, elever med en tillåtande attityd. Få motsättningar. Glädjen och stoltheten.

Artikelbild

| Kramar efter en skoldag tillsammans.

– Det är ofta det negativa som lyfts fram när det pratas om skolan, skrivs om skolan. Jag känner inte igen mig i den bilden som ofta målas upp. Skulle det göras en mätning i arbetsklimat skulle låg- och mellanstadiet på AL bli en av landets bästa skolor.

Men är inte lärare själva ganska bra på att beskriva skolan som en arbetsplats där det finns mycket problem?

Artikelbild

| Projekt om nutidens och framtidens energikällor engagerar klass 5:2.

– Då tror jag det handlar om ett slags rop på hjälp. Ibland låter det som om ingen vill bli lärare längre, och genom att sprida den bilden skrämmer man bort folk som skulle göra ett fantastiskt jobb i skolan.

Enligt Lärarförbundet kommer det att saknas 65 000 lärare år 2025. Maria Rotebäck valde att bli lärare när hon passerat 40. Hade haft egen frisörsalong sedan hon var 23 år och längtade efter att vara anställd, få semester, tillhöra ett arbetslag. Och undervisa.

Artikelbild

| "Jag känner inte igen mig i den mörka bilden som ofta målas upp av skolan."

– Jag märkte ju att jag tyckte väldigt mycket om just undervisningsdelen, när jag hade lärlingar. Men visst var jag livrädd när jag började min utbildning. Hur skulle det här gå? Men det blev de bästa åren jag haft och jag har inte ångrat mitt val en sekund.

Hon var färdig lärare 2007, kompletterade med specialpedagogik.

Artikelbild

– Jag började jobba på IV-programmet på gymnasiet och sedan var jag speciallärare på högstadiet. Jag fick en inblick i vad som händer med elever som haft svårigheter, inte varit tillräckligt motiverade och inte fått den hjälp de behövt, en förståelse för vad som fattades. I den tjänst jag har idag är det nog det som driver mig, att eleverna ska få med sig grunden, den påse som är så svår att fylla på senare om man skjuter problemen framför sig. Att jag får undervisa i ämnen jag är behörig i är nog också en nyckel till trivsel på jobbet.

Hon tror att hon har nytta av sina många år i annat yrke.

– Som frisör blir man duktig på att avläsa folk, och möta olika typer av individer. Och även där har man nytta av att se positivt. Hur fixar vi det här på bästa sätt?

Hon ser många ljusglimtar.

– Det finns det som skulle behöva bli bättre. Vi har slitna lokaler och yrket har låg status, men det är på rätt väg. Men jag har ett jobb där det händer något hela tiden, ena stunden har vi no-lektion utomhus, nästa är det förberedelser inför ett matteprov. Man får pusha, kramas och jag vet ju hela tiden att det jag säger och gör nu faktiskt gör skillnad.

Stunderna det är som bäst är när ett barn plötsligt knäcker koden. Något som har varit svårt blir begripligt.

– Eller när vi tar tag i en konflikt, pratar och resonerar och alla går därifrån lätta och glada. Jag är en sån som vill ta tag i saker direkt, inte sopa under mattan.

Femteklassarna Harald Petersson och Bana Mousa har en stund tidigare beskrivit utmaningen i lärarjobbet precis så.

– En bra lärare ska vara snäll och ha roliga lektioner, men måste kunna bli arg och visa det direkt. Men det är säkert ett svårt jobb. Man får ju träffa många jobbiga ungar.

– Maria är världens bästa lärare, säger Ella Karlsson Hernandez.