"Väntetider hos 1177 måste kortas"

Väntan hos landstingets hjälptelefon 1177 kan bli för lång. Socialdemokraterna anser att något måste göras.

Socialdemokraterna Angelica Katsanidou, Yvonne Hagberg och Lena Segerberg pratade bland annat om behovet av att utveckla digitala tjänster i vården.

Socialdemokraterna Angelica Katsanidou, Yvonne Hagberg och Lena Segerberg pratade bland annat om behovet av att utveckla digitala tjänster i vården.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-08-29 15:00

– Det är framförallt helger och kvällstid som den som ringer till 1177 kan bli sittande länge och vänta, säger Yvonne Hagberg (S).

Socialdemokraterna är inte ensamma om att ha gjort observationen. Tidigare har frågan drivits av bland andra moderaten Malin Sjölander.

S trycker också på att det är viktigt att utvecklingen av digitala hjälpmedel fortsätter.

– Ibland kritiseras vården för de satsningarna: "Tänk på de äldre, och andra som inte är så teknikvana." Ju fler som använder nya tekniska lösningar ju mer resurser kan vi lägga på de som inte kan använda ny teknik, säger Yvonne Hagberg.

S sneglar även på privata e-lösningar som Kry och Min Doktor. Kortfattat innebär lösningar att man lätt kan nå vårdhjälp via en mobilapp. De privata digitala vårdmottagningarna har inte varit okontroversiella. Kritikerna menar att lättillgängligheten kan göra att vårdresurser brukas av dem som egentligen inte har så stora vårdbehov.

– Nu finns de här tjänsterna, och vi ser att de underlättar. Inte minst för barnfamiljer, säger Angelica Katsanidou, (S).

S-politikerna vill att landstinget utvecklar ett eget alternativ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!