Räddningsledaren har som arbetsledare också ett arbetsmiljösansvar för den egna personalen på olycksplatsen. Och ska man driva det till sin spets så ska man inte börja arbeta på olycksplatsen förrän man anser att det är säkert.
I sin roll som räddningsledare har han full rätt, enligt lagen om skydd mot olyckor, att spärra av.
Han äger därmed frågan om hur mycket och hur länge en väg skall stängas av.
Och att det är just räddningstjänsten som gör avspärrningen beror på att man oftast är först på olycksplatsen.
Men tyvärr så finns det ändå trafikanter som struntar i detta, man trotsar de signaler som är uppsatta och kommer rätt in i området där en räddningsinsats pågår.
Det har inträffat vid flera tillfällen, bland annat i centrala Gamleby för några veckor sedan när en trafikolycka inträffade på Västerviksvägen.
Utsatta räddare på vägen
För att räddningstjänst och sjukvårdspersonal skall kunna arbeta säkert på en olycksplats stänger man numera av aktuellt vägavsnitt.Detta är en åtgärd som har sin upprinnelse i att trafikanterna helt enkelt struntar i att respektera pågående räddningsarbete och därmed utsätter andra för fara. Ofta är det nyfikenheten som driver folk att bryta mot regler.
När en lampa med rött fast sken finns uppsatt på vägen betyder det ovillkorligen stopp för alla trafikanter. Den som passerar gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!