Sopor hämtades vid nedbränt hus

Trots att hans hus brändes ner av en mordbrännare i november 2016 och inte kommer att byggas upp innan 2018 fortsatte räkningar för sophämtning att komma. Nu vill ägaren att kommunen förbättrar sin interna kommunikation.

Mannens hus brändes ner av en mordbrännare. Foto: Ellinor Harrysson

Mannens hus brändes ner av en mordbrännare. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-08-12 08:35

Det var i november 2016 som någon tände eld på och brände ner mannens hus till grunden. Sedan dess har inga nya sopor lagts i kärlen där huset stod i Äskedal. Ändå har räkningar för sophämtning fortsatt att skickas ut.

När mannen tröttnat på räkningarna försökte han att anmäla till kommunen att huset bränts ner och att ingen längre kunde sägas bo på adressen. Resultatet blev en 45 minuter lång omkoppling till olika personer som ej var anträffbara eller inte kunde hjälpa till med ärendet. Slutligen blev han av kommunsekreteraren anmodad att skicka in en anmälan på en webbadress.

Hoppas på bättre kommunikation

Nu hoppas mannen att kommunens interna kommunikation förbättras. I en skrivelse till VMEAB:s (Västervik Miljö & Energi AB) kundtjänst med kopia till Miljö och byggnadsnämnden påtalas bristen av kommunikation och en önskan och att uppgifter vidarebefordras, till exempel till renhållningssidan.

– Så fort vi fick in avanmälan slutade vi att skicka räkningar till den berörda fastigheten, berättar en tjänsteman på VMEAB. I dagsläget går det inte någon automatisk avanmälan från Miljö och byggnadsenheten till oss, såvitt jag vet, utan det måste vara den enskilde fastighetsägarens ansvar. Det är möjligt att man på har några rutiner för att automatisera avanmälningar på gång men det får du fråga dem om.

Fastighetsägarens ansvar

Maria Ström på miljö- och byggnads enheten berättar att det inte finns några sådana rutiner.

– Det beror på att det är så olika i varje enskilt fall. Det har helt att göra med när vi blir inkopplade, berättar Maria Ström. I vissa fall har huset brunnit ner till hälften och ska byggas upp direkt, och då blir vi inkopplade på ett mycket tidigt skede. Det är möjligt att vi i framtiden kommer att göra på andra sätt och det här är naturligtvis något vi kommer att ta till oss och titta närmare på. I dagsläget har vi i varje fall inga speciella rutiner för att delge andra kommunala verksamheter den typen av information. Det är alltid fastighetsägarens ansvar att hantera ingångna avtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om