Behovet av modersmålslärare är stort i Västerviks kommun. Efter årsskiftet införs en ny lag, vars syfte är att förbättra undervisningen för asylsökande och nyanlända elever. Men lagen innebär också en stor utmaning för kommunen.
Skolverket arbetar just nu med att introducera en ny skollag, vars syfte är att förbättra undervisningen för asylsökande och nyanlända elever i landet. På tisdagen presenterades projektet under en fortbildningsdag i Västervik.
Lagen innebär att skolan, vid mottagandet av en nyanländ elev, ska ta reda på vilken nivå elevens kunskaper ligger på, för att sedan kunna anpassa undervisningen på ett ändamålsenligt sätt. Sven Torstensson är rektor för modersmålsundervisningen i Västerviks kommun.
- En del har en väldigt bra skolutbildning med sig, andra är analfabeter, och har aldrig gått i skolan tidigare. När nya elever kommer ut i skolan, är det viktigt att lärarna vet hur mycket de kan. Modersmålslärarna kommer att ha en betydande del i det arbetet.
Ett stort problem, enligt Sven Torstensson, är bristen på lärare.
- Det finns ett stort rekryteringsbehov, främst när det gäller tigrinja, dari och arabiska.
Läs mer i onsdagens papperstidning
Skiande behov av modersmålslärare
"En stor utmaning för kommunen" - ny lag ska förbättra undervisningen för nyanlända.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!