- Tanken med mobila team är god, men man gör på fel sätt. Styrande politiker i Västerviks kommun offrar elevernas skolgång för att hålla budgeten i balans, säger han.
När kommunstyrelsen avvecklade de särskilda undervisningsgrupperna motiverades beslutet med att man ville skapa en inkluderande skola för alla. Enligt Johannes Regell (SV), ledamot i barn- och utbildningsnämnden, var det dock inte hela sanningen.
- Man gjorde det för att skära ner, men det förnekade man. Som det ser ut nu, har vi en skola som inte är till för någon.
I stället för undervisningsgrupperna inrättades ett mobilt team, som ska fylla samma funktion. Men enligt utvärderingen, som presenterades på barn- och utbildningsnämndens senaste sammanträde, är långt ifrån alla nöjda med det nya systemet.
- Hälften av rektorerna säger att det inte fungerar. Det betyder att andelen lärare som tycker att det inte fungerar är ännu större, minst tre fjärdedelar av personalen, säger Johannes Regell.
- Skollagen säger att skolan ska stödja alla barn med särskilda behov, och samtidigt stimulera de starka eleverna. I dagsläget gör vi varken det ena eller det andra.
Läs mer i torsdagens papperstidning
Regell: "Finns ingen långsiktighet"
Johannes Regell, ordförande i Socialistiska Välfärdspartiet, vill att kommunen återinför de särskilda undervisningsgrupperna, och återställer de resurser som skolan behöver.
Johannes Regell, Socialistiska Välfärdspartiet. Foto: Anders Sjögren
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!