OljeutslÀpp kunde ha blivit mindre

Makassar Highway kunde ha tömts pÄ olja tidigare, och dÄ hade oljeutslÀppet troligen inte ha blivit lika stort. Det slÄr Statens Haverikommission fast i sin rapport.

Bogsering av Makassar Highway till Oskarshamn.

Bogsering av Makassar Highway till Oskarshamn.

Foto: Kustbevakningen

VĂ€stervik2019-07-09 12:08

LÄS MER: SĂ„ gick arbetet vid oljekatastrofen

LÄS MER: Rapport om fartygsolycka snart klar

LÄS MER: VĂ„rdslösheten ombord pĂ„ Makassar Highway

LÄS MER: Överstyrman avstĂ€ngd för vĂ„rdslöshet

Det var nÀstan exakt för ett Är sedan som Makassar Highway gick pÄ grund utanför Stora Askö i Tjust skÀrgÄrd. Nu slÀpper Statens haverikommission sin rapport.

Mycket Àr kÀnt. BesÀttningen och rutiner ombord pÄ fartyget fÄr kritik. BefÀlet som hade vakt var alkoholpÄverkad. Den exakta berusningsgraden Àr osÀker, men haverikommissionen gör en bedömning pÄ strax över en promille. Det Àr tillrÀckligt för att koordinationen och koncentrationsförmÄgan ska bli sÀmre:

"Beslutfattande pÄverkas negativt och det blir svÄrare att kontrollera infall", skriver haverikommissionen.

Det i kombination med att han utförde administrativa arbetsuppgifter ledde fram till att navigationen inte följdes som den skulle.

Dessutom konstaterar man att fartyget lÀmnade den tyska hamnen i Cuxhaven utan fungerande fÀrdskrivare:

"Hade Makassar Highway blivit utsatt för en hamnstatskontroll hade hon sannolikt fÄtt nyttjandeförbud", skriver haverikommissionen.

I stort fÄr den efterföljande saneringsinsatsen nÀr olja började flyta in mot land, sex dagar efter grundstötningen, godkÀnt.

"Den har i stort sett fungerat effektivt", skriver kommissionen.

DÀremot anser haverikommissionen att nÀr bÀrgningsplanen drog ut pÄ tiden sÄ borde man ha övervÀgt att fÄ ut olja ur fartygets tankar.

– Volymen pĂ„ oljeutslĂ€ppet hade troligen kunnat begrĂ€nsas, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Kustbevakningen var tveksam till en sÄdan manöver. Om man tömde fartyget pÄ olja riskerade vikten att sjunka, och det kunde pÄverka det skadade fartyget dÀr det lÄg pÄ grund negativt och kanske leda fram till en förvÀrrad situation.

Haverikommissionen gör en annan bedömning. Man tror att olja som tagits ut ur tankarna successivt ersatts med inströmmande havsvatten, och att vikten i stort sett förblivit konstant.

Kommissionen skriver ocksÄ att en bÀrgningsbÄt borde ha funnits pÄ plats hela tiden för att förhindra att fartyget vreds ur sitt lÀge. Av rapporten framgÄr att det fanns bÀrgningsbÄt pÄ plats delar av tiden, dock inte kvÀllen dÄ vinden börja rubba Makassar Highway ur sitt lÀge pÄ grunden.

Jörgen Zachau pÄ Statens haverikommission sÀger att han förstÄr att lÀget kan ha varit ett annat ute pÄ plats, och att man ska ha respekt för de operativa bedömningar som gjordes.

– DĂ€remot med de fakta vi har sĂ„ hade oljeutslĂ€ppet blivit mindre om man hade gjort de hĂ€r Ă„tgĂ€rderna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om